Lapseen kohdistuva seksuaalinen väkivalta : toiminnallinen opetustapahtuma terveydenhoitajaopiskelijoille
Kankaanranta, Henna-Riikka (2024)
Kankaanranta, Henna-Riikka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403245016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403245016
Tiivistelmä
Lapsen seksuaalisuuden kehityksessä tärkeimpiä painopisteitä on lapsen itsetunnon ja omanarvontunteen kehittyminen sekä sitä kautta oppiminen arvostamaan itseään ja omaa kehoaan. Tätä kehitystä voidaan tukea seksuaalikasvatuksella, josta käytetään 0–8-vuotiaiden kohdalla termiä kehontunnekasvatus. Se pitää sisällään myös turvataitokasvatuksen, joka on tärkeä osa lapsiin kohdistuvan seksuaalisen seksuaaliväkivallan ja häirinnän ennaltaehkäisyä.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa toiminnallinen opetustapahtuma lapseen kohdistuvan seksuaalisen väkivallan ennaltaehkäisystä ja kehontunnekasvatuksesta terveydenhoitajaopiskelijoille. Työn tavoitteena oli opiskelijoiden tiedon lisääminen lapsiin kohdistuvasta seksuaaliväkivallasta, seksuaalisesta häirinnästä ja sen eri muodoista sekä kehontunnekasvatuksesta. Lisäksi tavoite oli antaa opiskelijoille työvälineitä, kuinka auttaa lapsia ymmärtämään oman seksuaalisen itsemääräämisoikeuden sekä auttaa heitä ennaltaehkäisevästi suojautumaan seksuaaliselta väkivallalta ja tunnistamaan rajojaan turvataitojen kautta.
Opinnäytetyö oli kehitystyö, jossa toteutettiin toiminnallinen opetustapahtuma terveydenhoitajaopiskelijoille. Työssä käytettiin näyttöön perustuvaa, tutkittua ja luotettavaa ajantasaista tietoa. Toiminnallinen opetustapahtuma toteutui Savonia-ammattikorkeakoululla Kuopiossa ja siihen osallistui 19 terveydenhoitajaopiskelijaa. Opetustapahtuma oli kestoltaan 90 minuuttia, ja se sisälsi sekä esityksen että keskustelua lapseen kohdistuvasta seksuaalisesta väkivallasta ja häirinnästä, seksuaalisuudesta lapsuudessa sekä kehontunnekasvatuksesta, turvataidoista ja lasten turvallisesta netin käytöstä. Opetustapahtumassa käytettiin menetelminä pienryhmätoimintaa, kuvallista menetelmää ja dialogista keskustelua.
Lasten seksuaalisen väkivallan ennaltaehkäisy on tärkeää alkaen varhaislapsuuden turvataitojen ja kehontunnekasvatuksen ohjaamisesta ja oikea aikaisen tiedon antamisesta lapsille ja perheille. Riittävä tieto seksuaalisuuden kehityksestä ja varhaislapsuudessa opittu empatiakyky sekä vastavuoroinen rakkauden tunne, luovat pohjan aikuisuuden seksuaalihyvinvoinnille. Jatkossa voisi selvittää, miten terveydenhoitajat kokevat lapsen seksuaalisen väkivallan puheeksi ottamisen työssään ja miten terveydenhoitajat kokevat perheen ja lapsen ohjaamisen, kun epäillään lapsen seksuaalista väkivaltatilannetta. The main priorities in the child´s sexual orientation is the development of the child`s self-esteem and a sense of self-worth, and thereby learning to value oneself and one´s own body. This development can be supported by sex education, which is called body awareness education for 0–8-year-olds. Body awareness education also includes safety skills training, which is an important part of the prevention of sexual violence and harassment against children.
The purpose of this study was to plan and implement a functional educational event for nursing students on the prevention of sexual violence against children and on body awareness education.
The objective was to increase students´ knowledge of the sexual violence against children, sexual harassment and its different forms and body awareness training. In addition, the objective was to give the students tools for how to help children understand their own right to sexual self-determination and help them protect themselves from sexual violence and recognize their limits with the help of safety skills.
The study was conducted as a development work, in which a functional educational event was implemented. The study used evidence-based, researched, and reliable scientific data. The functional educational event was held in Savonia University of Applied Sciences Kuopio unit with the participation of 19 public health nurse students. The event lasted 90 minutes and it contained both presentation and a discussion on sexual violence and harassment, sexuality in the childhood, body awareness education, safety skills and children´s safe use of the Internet. The methods used for the event included small group activities, the visual method and interactive dialogue.
The prevention of the child´s sexual violence is important, starting with guidance on early childhood safety skills and body awareness education and providing children and families with timely information. Sufficient information about the development of sexuality, empathy learned in early childhood and a mutual sense of love, lay the foundation for adulthood sexual well-being. The future studies could be carried out to find out how public health nurses perceive addressing sexual violence in their work and how public health nurses experience the guidance provided to the family and child when sexual violence against a child is suspected.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa toiminnallinen opetustapahtuma lapseen kohdistuvan seksuaalisen väkivallan ennaltaehkäisystä ja kehontunnekasvatuksesta terveydenhoitajaopiskelijoille. Työn tavoitteena oli opiskelijoiden tiedon lisääminen lapsiin kohdistuvasta seksuaaliväkivallasta, seksuaalisesta häirinnästä ja sen eri muodoista sekä kehontunnekasvatuksesta. Lisäksi tavoite oli antaa opiskelijoille työvälineitä, kuinka auttaa lapsia ymmärtämään oman seksuaalisen itsemääräämisoikeuden sekä auttaa heitä ennaltaehkäisevästi suojautumaan seksuaaliselta väkivallalta ja tunnistamaan rajojaan turvataitojen kautta.
Opinnäytetyö oli kehitystyö, jossa toteutettiin toiminnallinen opetustapahtuma terveydenhoitajaopiskelijoille. Työssä käytettiin näyttöön perustuvaa, tutkittua ja luotettavaa ajantasaista tietoa. Toiminnallinen opetustapahtuma toteutui Savonia-ammattikorkeakoululla Kuopiossa ja siihen osallistui 19 terveydenhoitajaopiskelijaa. Opetustapahtuma oli kestoltaan 90 minuuttia, ja se sisälsi sekä esityksen että keskustelua lapseen kohdistuvasta seksuaalisesta väkivallasta ja häirinnästä, seksuaalisuudesta lapsuudessa sekä kehontunnekasvatuksesta, turvataidoista ja lasten turvallisesta netin käytöstä. Opetustapahtumassa käytettiin menetelminä pienryhmätoimintaa, kuvallista menetelmää ja dialogista keskustelua.
Lasten seksuaalisen väkivallan ennaltaehkäisy on tärkeää alkaen varhaislapsuuden turvataitojen ja kehontunnekasvatuksen ohjaamisesta ja oikea aikaisen tiedon antamisesta lapsille ja perheille. Riittävä tieto seksuaalisuuden kehityksestä ja varhaislapsuudessa opittu empatiakyky sekä vastavuoroinen rakkauden tunne, luovat pohjan aikuisuuden seksuaalihyvinvoinnille. Jatkossa voisi selvittää, miten terveydenhoitajat kokevat lapsen seksuaalisen väkivallan puheeksi ottamisen työssään ja miten terveydenhoitajat kokevat perheen ja lapsen ohjaamisen, kun epäillään lapsen seksuaalista väkivaltatilannetta.
The purpose of this study was to plan and implement a functional educational event for nursing students on the prevention of sexual violence against children and on body awareness education.
The objective was to increase students´ knowledge of the sexual violence against children, sexual harassment and its different forms and body awareness training. In addition, the objective was to give the students tools for how to help children understand their own right to sexual self-determination and help them protect themselves from sexual violence and recognize their limits with the help of safety skills.
The study was conducted as a development work, in which a functional educational event was implemented. The study used evidence-based, researched, and reliable scientific data. The functional educational event was held in Savonia University of Applied Sciences Kuopio unit with the participation of 19 public health nurse students. The event lasted 90 minutes and it contained both presentation and a discussion on sexual violence and harassment, sexuality in the childhood, body awareness education, safety skills and children´s safe use of the Internet. The methods used for the event included small group activities, the visual method and interactive dialogue.
The prevention of the child´s sexual violence is important, starting with guidance on early childhood safety skills and body awareness education and providing children and families with timely information. Sufficient information about the development of sexuality, empathy learned in early childhood and a mutual sense of love, lay the foundation for adulthood sexual well-being. The future studies could be carried out to find out how public health nurses perceive addressing sexual violence in their work and how public health nurses experience the guidance provided to the family and child when sexual violence against a child is suspected.