Muskarista soittamaan : miten musiikkileikkikoulu valmistaa lasta soitto-opintoihin
Häkkilä, Henriikka (2014)
Häkkilä, Henriikka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219572
Tiivistelmä
Musiikkileikkikoulussa opitaan monia musiikillisia valmiuksia, joista on hyötyä lapsen myöhemmissä soitto-opinnoissa, mutta joista soitonopettajilla ei välttämättä ole tietoa. Lapselle tuttua materiaalia, käsitteistöä ja harjoitteita käyttämällä soitonopettaja voisi hyödyntää lapsen musiikkileikkikoulussa oppimia asioita soittotunneilla. Näin soitonopetus rakentuisi luontevasti lapsen musiikin oppimisen prosessina.
Työni tarkoituksena on selvittää millä tavalla lapsen musiikkileikkikoulussa saamat musiikilliset valmiudet tukevat soitto-opintoja. Tärkein työn aineisto ovat eri soitinten alkuopettajien haastattelut. Haastatellut opettajat saivat kertoa havaintojaan musiikkileikkikoulun käyneiden lasten opettamisesta sekä näkemyksiään ja kokemuksiaan musiikkileikkikoulusta ja siellä opetettavista aihesisällöistä. Lisäksi opettajat esittivät toiveita ja yhteistyöehdotuksia musiikkileikkikoulun opettajille. Haastatteluja varten tein taulukon, johon ryhmittelin keskeisiä musiikkileikkikoulussa lapselle syntyviä musiikillisia valmiuksia kuuden aihealueen alle.
Haastattelujen perusteella lapset saavat musiikkileikkikoulussa paljon soitto-opinnoissa hyödyllisiä valmiuksia. Haastattelemani opettajat toivat esiin muun muassa lauluohjelmiston tuntemisen, laulamisen luontevuuden, sykkeen kehollisen kokemisen, avoimuuden erilaisten musiikillisten työtapojen ja harjoitteiden tekemiselle, ryhmässä toimimisen taidot sekä jo syntyneen suhteen musiikkiin.
Havaintojeni mukaan hyvin pienilläkin asioilla olisi merkitystä lapsen musiikin oppimisen jatkumon ylläpitämisessä. Siirtämällä eteenpäin musiikkileikkikoulunopettajalle kertyneen tiedon lapsesta ja esimerkiksi samaa laulustoa ja käsitteistöä sopimalla elämyksellisyys voisi jatkua musiikkileikkikoulusta soitto-opintoihin ja tukea lapsen innostusta soiton opiskelemiseen ja musiikin harrastamiseen.
Työni tarkoituksena on selvittää millä tavalla lapsen musiikkileikkikoulussa saamat musiikilliset valmiudet tukevat soitto-opintoja. Tärkein työn aineisto ovat eri soitinten alkuopettajien haastattelut. Haastatellut opettajat saivat kertoa havaintojaan musiikkileikkikoulun käyneiden lasten opettamisesta sekä näkemyksiään ja kokemuksiaan musiikkileikkikoulusta ja siellä opetettavista aihesisällöistä. Lisäksi opettajat esittivät toiveita ja yhteistyöehdotuksia musiikkileikkikoulun opettajille. Haastatteluja varten tein taulukon, johon ryhmittelin keskeisiä musiikkileikkikoulussa lapselle syntyviä musiikillisia valmiuksia kuuden aihealueen alle.
Haastattelujen perusteella lapset saavat musiikkileikkikoulussa paljon soitto-opinnoissa hyödyllisiä valmiuksia. Haastattelemani opettajat toivat esiin muun muassa lauluohjelmiston tuntemisen, laulamisen luontevuuden, sykkeen kehollisen kokemisen, avoimuuden erilaisten musiikillisten työtapojen ja harjoitteiden tekemiselle, ryhmässä toimimisen taidot sekä jo syntyneen suhteen musiikkiin.
Havaintojeni mukaan hyvin pienilläkin asioilla olisi merkitystä lapsen musiikin oppimisen jatkumon ylläpitämisessä. Siirtämällä eteenpäin musiikkileikkikoulunopettajalle kertyneen tiedon lapsesta ja esimerkiksi samaa laulustoa ja käsitteistöä sopimalla elämyksellisyys voisi jatkua musiikkileikkikoulusta soitto-opintoihin ja tukea lapsen innostusta soiton opiskelemiseen ja musiikin harrastamiseen.