Puhelimitse tehtävän hoidon tarpeen arvioinnin kehittäminen ensihoidossa : laadullinen kyselytutkimus ensihoitajille
Hirvonen, Veera (2024)
Hirvonen, Veera
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403234990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403234990
Tiivistelmä
Suomessa on laajalti jo monella hyvinvointialueella käytössä toimintamalli, jossa kiireettömät ensihoitotehtävät ohjautuvat hätäkeskuksesta suoraan ensihoidon tilannekeskukseen, josta ensihoitaja soittaa kohteeseen ja tekee potilaasta puhelimitse hoidon tarpeen arvioinnin. Potilaalle voidaan puhelimitse tehdyn hoidon tarpeen arvioinnin jälkeen antaa hoito-ohjeita, ohjata hänet itsenäisesti hakeutumaan jatkohoidon piiriin tai lähettää paikalle apua, kuten esimerkiksi ensihoitoyksikön, kotihoidon tai kotisairaalan. Tällä toimintamallilla saadaan vähennettyä epätarkoituksenmukaisia kiireettömiä tehtäviä pois ensihoitoyksiköiltä ja hallittua resurssien kuormitusta tehtävämäärien jatkaessa vuosittaista tasaista kasvuaan.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa erään suomalaisen hyvinvointialueen ensihoitajien kokemuksia puhelimitse tehtävästä hoidon tarpeen arvioinnista ja sen mahdollisista kehittämistarpeista. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää puhelimitse tehtävää hoidon tarpeen arviointia, jolloin siitä saadaan sujuvampaa, tehokkaampaa ja potilasturvallisempaa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat ensihoitajat, jotka tekevät tai ovat tehneet puhelimitse hoidon tarpeen arviointia kiireettömillä ensihoitotehtävillä. Opinnäytetyön aineistonkeruu tapahtui syyskuussa 2023 E-lomakkeen avulla, joka sisälsi 13 avointa kysymystä. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tuloksien perusteella voidaan todeta, että puhelimitse tehtävä hoidon tarpeen arviointi on vaativaa työtä, joka sisältää useita kuormitustekijöitä. Työn toteuttaminen potilasturvallisesti ja laadukkaasti vaatii ensihoitajalta moniulotteista osaamista ja pitkää työkokemusta. Puhelimitse tehtävää hoidon tarpeen arviointia ja työympäristön toimintaa on mahdollista kehittää monin eri keinoin, kuten standardisoidulla haastattelurungolla, sidosryhmäyhteistyön tehostamisella, tiedonkulun sujuvoittamisella sekä hyödyntämällä tehokkaammin perusterveydenhuollon palveluita.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa erään suomalaisen hyvinvointialueen ensihoitajien kokemuksia puhelimitse tehtävästä hoidon tarpeen arvioinnista ja sen mahdollisista kehittämistarpeista. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää puhelimitse tehtävää hoidon tarpeen arviointia, jolloin siitä saadaan sujuvampaa, tehokkaampaa ja potilasturvallisempaa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat ensihoitajat, jotka tekevät tai ovat tehneet puhelimitse hoidon tarpeen arviointia kiireettömillä ensihoitotehtävillä. Opinnäytetyön aineistonkeruu tapahtui syyskuussa 2023 E-lomakkeen avulla, joka sisälsi 13 avointa kysymystä. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tuloksien perusteella voidaan todeta, että puhelimitse tehtävä hoidon tarpeen arviointi on vaativaa työtä, joka sisältää useita kuormitustekijöitä. Työn toteuttaminen potilasturvallisesti ja laadukkaasti vaatii ensihoitajalta moniulotteista osaamista ja pitkää työkokemusta. Puhelimitse tehtävää hoidon tarpeen arviointia ja työympäristön toimintaa on mahdollista kehittää monin eri keinoin, kuten standardisoidulla haastattelurungolla, sidosryhmäyhteistyön tehostamisella, tiedonkulun sujuvoittamisella sekä hyödyntämällä tehokkaammin perusterveydenhuollon palveluita.