Pyöräilyn edistämisen mahdollisuuksia Heinolassa
Gröhn, Jukka (2024)
Gröhn, Jukka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404015483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404015483
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli tuottaa tietoa Heinolan kaupungin pyöräliikenteen kehittämiseen. Aiheen käsittelyn teoreettisen rungon muodostavat sujuvan ja turvallisen pyöräilyn edellytykset ja kestävä kehitys, joka on keskeisessä roolissa kaupungin strategioissa. Työssä arvioitiin Heinolan lähtötilanne pyöräilyn edistämisessä ja esitettiin sen pohjalta kehitysehdotuksia pyöräilyn suosion kasvattamiseksi.
Infrarakentamisen insinöörityössä aiheen käsittelyssä liikuttiin katu- ja liikennesuunnittelun välimaastossa, mutta samanaikaisesti pidettiin mielessä Heinolan katuinfra-omaisuuden tila ja korjausvelka, jonka hoitamisesta on huolehdittava samalla kun pyöräliikennettä kehitetään. Tarkoituksena oli aiheen kokonaisvaltainen käsittely, minkä takia aihetta ei rajattu liian tarkasti.
Insinöörityö toteutettiin tilaustyönä Heinolan kaupungin tekniselle toimelle. Heinolan kaupunki on noin 18000 asukkaan kaupunki Päijät-Hämeen maakunnassa valtatie 4:n tuntumassa.
Insinöörityön tuloksista selviää, että pyöräliikenteen edistämistä ajatellen Heinolassa on jo valmiina varsin kattava pyöräliikenneverkosto. Kevyen liikenteen väylien korjausvelka on hoidettavissa melko vähäisin panostuksin. Pyöräliikennettä edistetään parhaiten autoliikenteen ajoväylille tehtävillä toimenpiteillä, erityisesti korjausvelkaa kerryttäneillä tonttikaduilla. Näistä toimenpiteistä etsittiin edullisia vaihtoehtoja, jotka rasittavat mahdollisimman vähän kaupungin taloutta. Pyöräilyn edistämisen tuloksellisuuden suurimpana esteenä ovat autoilijat, jotka vaikuttavat pyöräilyn sujuvuuteen ja turvallisuuteen sekä kaupungin asukkaiden enemmistö, joka mieluummin liikkuu autolla pyörän sijaan.
Infrarakentamisen insinöörityössä aiheen käsittelyssä liikuttiin katu- ja liikennesuunnittelun välimaastossa, mutta samanaikaisesti pidettiin mielessä Heinolan katuinfra-omaisuuden tila ja korjausvelka, jonka hoitamisesta on huolehdittava samalla kun pyöräliikennettä kehitetään. Tarkoituksena oli aiheen kokonaisvaltainen käsittely, minkä takia aihetta ei rajattu liian tarkasti.
Insinöörityö toteutettiin tilaustyönä Heinolan kaupungin tekniselle toimelle. Heinolan kaupunki on noin 18000 asukkaan kaupunki Päijät-Hämeen maakunnassa valtatie 4:n tuntumassa.
Insinöörityön tuloksista selviää, että pyöräliikenteen edistämistä ajatellen Heinolassa on jo valmiina varsin kattava pyöräliikenneverkosto. Kevyen liikenteen väylien korjausvelka on hoidettavissa melko vähäisin panostuksin. Pyöräliikennettä edistetään parhaiten autoliikenteen ajoväylille tehtävillä toimenpiteillä, erityisesti korjausvelkaa kerryttäneillä tonttikaduilla. Näistä toimenpiteistä etsittiin edullisia vaihtoehtoja, jotka rasittavat mahdollisimman vähän kaupungin taloutta. Pyöräilyn edistämisen tuloksellisuuden suurimpana esteenä ovat autoilijat, jotka vaikuttavat pyöräilyn sujuvuuteen ja turvallisuuteen sekä kaupungin asukkaiden enemmistö, joka mieluummin liikkuu autolla pyörän sijaan.