Learning cafe potilaan, omaisten ja terveydenhuollon työntekijöiden yhteistyön edistäjänä hoidon suunnittelussa : koulutustilaisuus Harjulan neurologian osaston työntekijöille
Miettinen, Sinikka; Oinonen, Sanna; Pakarinen, Minna (2024)
Miettinen, Sinikka
Oinonen, Sanna
Pakarinen, Minna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404025512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404025512
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyönä tehdyn opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida aktivoiva kehittämistapahtuma terveydenhuollon työntekijöille Neurologisella osastolla. Tavoitteena oli terveydenhuollon työntekijöiden tiedon lisääntyminen potilaiden ja omaisten kanssa tehtävän yhteistyön merkityksestä hoidon suunnittelussa. Potilaan hoidon suunnittelu on ollut pääsääntöisesti terveydenhuollon ammattilaisten tekemää. Potilaan ja omaisen ottaminen mukaan jo hoidon alussa lisää hoidon laatua, yksilöllisyyttä, parantaa kuntoutumisen mahdollisuuksia sekä potilaiden ja omaisten tyytyväisyyttä. Henkilökunnan osaamisen lisääminen koulutuksella ja moniammatillisuus auttavat laatimaan kuntoutujalle selkeän ja hyvän suunnitelman yhdessä potilaan/omaisen kanssa.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä lineaarisen kehittämistyön mallin mukaisesti. Hoitajille ja terapeuteille pidettiin koulutustilaisuus Learning cafe-metodilla. Keskusteltavat aiheet, joihin haluttiin vastauksia, valittiin opinnäytetyön tekijöiden kokemusten ja omaisilta saatujen palautteiden pohjalta. Aiheissa keskusteltiin hoidon suunnittelusta yhteistyössä potilaan / omaisen kanssa. Toimeksiantajana kehittämistyössä oli Pohjois-Savon hyvinvointialueen Harjulan sairaalan osasto 4. Osasto on neurologinen kuntoutusosasto. Osastolla hoidon suunnittelua ovat tehneet pääsääntöisesti hoitajat ja terapeutit. Potilaan ja omaisen osallistamiseen tarvitaan uusia toimintamalleja.
Learning cafe tapahtumassa hoitohenkilökunta kiinnostui yhteistyössä tapahtuvasta hoidon suunnittelusta, potilaan ja omaisen kanssa. Moniammatillinen hoidon suunnittelu nousi myös uutena toimintatapana yhdeksi keinoksi hyvään suunnitteluun. Hoitohenkilökunnan toteuttaessa Learning cafessa esiteltyä toimintatapaa, potilaiden omahoidon ja hoitoon sitoutuvuuden ajatellaan parantuvan. Tyytyväisyys hoitoon ja kuntoutukseen lisääntyy. Learning cafe-metodin käyttäminen koulutustilaisuudessa oli onnistunut, se koettiin toimivaksi tavaksi miettiä yhdessä uutta näkökulmaa potilaiden ja omaisten osallistamiseksi. Keskusteleva malli sopi tähän työyhteisöön hyvin. Työyhteisölle toimintatapa oli uusi virkistävä tapa oppia ja osallistua työn kehittämiseen.
Learning cafe-metodi voisi jatkossa olla toimiva tapa käsitellä opittavia tai uusia asioita osastolla. Menetelmän käyttöä voi suunnitella aiheen ja osallistujien määrän mukaan joustavasti. Learning cafe tapahtuma antoi hoitajille tilaisuuden keskustella laajemmin hoidon suunnittelusta eri ammattiryhmien ja kollegoiden kesken. Tapahtuma madalsi kynnystä yhteyden luomiseen ja antoi rohkeutta ottaa epäkohtia esille. Potilaat voivat hyötyä siten, että heidän hoitonsa on tarkemmin perusteltua, suunniteltua ja toteutettua huolimatta potilaan omasta toimintakyvystä.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä lineaarisen kehittämistyön mallin mukaisesti. Hoitajille ja terapeuteille pidettiin koulutustilaisuus Learning cafe-metodilla. Keskusteltavat aiheet, joihin haluttiin vastauksia, valittiin opinnäytetyön tekijöiden kokemusten ja omaisilta saatujen palautteiden pohjalta. Aiheissa keskusteltiin hoidon suunnittelusta yhteistyössä potilaan / omaisen kanssa. Toimeksiantajana kehittämistyössä oli Pohjois-Savon hyvinvointialueen Harjulan sairaalan osasto 4. Osasto on neurologinen kuntoutusosasto. Osastolla hoidon suunnittelua ovat tehneet pääsääntöisesti hoitajat ja terapeutit. Potilaan ja omaisen osallistamiseen tarvitaan uusia toimintamalleja.
Learning cafe tapahtumassa hoitohenkilökunta kiinnostui yhteistyössä tapahtuvasta hoidon suunnittelusta, potilaan ja omaisen kanssa. Moniammatillinen hoidon suunnittelu nousi myös uutena toimintatapana yhdeksi keinoksi hyvään suunnitteluun. Hoitohenkilökunnan toteuttaessa Learning cafessa esiteltyä toimintatapaa, potilaiden omahoidon ja hoitoon sitoutuvuuden ajatellaan parantuvan. Tyytyväisyys hoitoon ja kuntoutukseen lisääntyy. Learning cafe-metodin käyttäminen koulutustilaisuudessa oli onnistunut, se koettiin toimivaksi tavaksi miettiä yhdessä uutta näkökulmaa potilaiden ja omaisten osallistamiseksi. Keskusteleva malli sopi tähän työyhteisöön hyvin. Työyhteisölle toimintatapa oli uusi virkistävä tapa oppia ja osallistua työn kehittämiseen.
Learning cafe-metodi voisi jatkossa olla toimiva tapa käsitellä opittavia tai uusia asioita osastolla. Menetelmän käyttöä voi suunnitella aiheen ja osallistujien määrän mukaan joustavasti. Learning cafe tapahtuma antoi hoitajille tilaisuuden keskustella laajemmin hoidon suunnittelusta eri ammattiryhmien ja kollegoiden kesken. Tapahtuma madalsi kynnystä yhteyden luomiseen ja antoi rohkeutta ottaa epäkohtia esille. Potilaat voivat hyötyä siten, että heidän hoitonsa on tarkemmin perusteltua, suunniteltua ja toteutettua huolimatta potilaan omasta toimintakyvystä.