Terveysteknologia osana sairaanhoitajaopintoja Suomessa
Sirviö, Jenna (2024)
Sirviö, Jenna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404035625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404035625
Tiivistelmä
Digitalisaation ja teknologisoitumisen myötä myös terveysala ja sairaanhoitajan työnkuva ovat uudenlaisessa murroksessa. Sairaanhoitajien tulee hoitotyön osaamisen lisäksi omata riittävä teknologiaosaaminen pystyäkseen työssään käyttämään erilaisia digitaalisia työkaluja ja terveysteknologisia ratkaisuja, sekä tarvittaessa ohjaamaan myös potilaita niiden käytössä. Teknologian ja digitalisaation kehittyessä keskiöön nousevat myös niiden eettiset näkökulmat. Terveysteknologioiden käytön lisääntymisen tulisi näkyä myös ammattikorkeakouluissa sairaanhoitajaopiskelijoiden opetuksessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on integroivan kirjallisuuskatsauksen avulla kuvata terveysteknologian kasvun näkymistä suomalaisessa sairaanhoitajakoulutuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa, jonka avulla voidaan kehittää terveysteknologiaopetusta sairaanhoitajaopinnoissa. Tutkimuskysymysten asettelun ja kirjallisuushaun perusteella aineistoon valittiin kuusi tutkimusta, jotka käsiteltiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulokset osoittivat, että sairaanhoitajaopiskelijoita voidaan sitouttaa ja innostaa terveysteknologiaan oikeanlaisella opetuksella jo opiskeluaikana. Terveysteknologian kasvu näkyy sairaanhoitajaopinnoissa jonkin verran, mutta koska Suomi on yksi johtavista terveysteknologian maista, tulee myös koulutuksen olla samalla tasolla. Sairaanhoitajan on työssään omattava valtava määrä osaamista erilaisten terveysteknologioiden käytöstä, ja työnantajat odottavatkin vastavalmistuneen sairaanhoitajan osaamisen olevan myös erinomaisella tasolla. Tämä tarkoittaa sitä, että koulutuksen ja työelämän tarpeiden on vastattava toisiaan.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on integroivan kirjallisuuskatsauksen avulla kuvata terveysteknologian kasvun näkymistä suomalaisessa sairaanhoitajakoulutuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa, jonka avulla voidaan kehittää terveysteknologiaopetusta sairaanhoitajaopinnoissa. Tutkimuskysymysten asettelun ja kirjallisuushaun perusteella aineistoon valittiin kuusi tutkimusta, jotka käsiteltiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulokset osoittivat, että sairaanhoitajaopiskelijoita voidaan sitouttaa ja innostaa terveysteknologiaan oikeanlaisella opetuksella jo opiskeluaikana. Terveysteknologian kasvu näkyy sairaanhoitajaopinnoissa jonkin verran, mutta koska Suomi on yksi johtavista terveysteknologian maista, tulee myös koulutuksen olla samalla tasolla. Sairaanhoitajan on työssään omattava valtava määrä osaamista erilaisten terveysteknologioiden käytöstä, ja työnantajat odottavatkin vastavalmistuneen sairaanhoitajan osaamisen olevan myös erinomaisella tasolla. Tämä tarkoittaa sitä, että koulutuksen ja työelämän tarpeiden on vastattava toisiaan.