Tuotantotilojen yhdistäminen autonomisella kulkuneuvolla
Kortelainen, Immo (2024)
Kortelainen, Immo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404045672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404045672
Tiivistelmä
Tuotantoprosessin sujuvuus ja tehokkuus nykyaikaisessa tuotannossa ovat ensiarvoisen tärkeää. Suuret välivarastot sitovat tuottavaa lattiapinta-alaa ja pääomaa sekä komponenttien ja tuotteiden muuttuessa hidastavat muutosten toteuttamista. Toiminnan laajentuessa on otettava huomioon tuotantotilojen laajentaminen ja niiden mahdollinen yhdistäminen fyysisestä etäisyydestä riippumatta.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Kempower Oyj. Työn tavoitteena oli selvittää mahdollisuuksia käyttää autonomista ajoneuvoa erillisten tehdastilojen välisen kuljetusprosessin sujuvoittamisessa.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä, jotka sisälsivät Six Sigma -työkaluja ja virheriskianalyysin. Opinnäytetyön aikana syntynyt tieto ohjasi kehitystä oikean kehityspolun löytämisessä. Työn tuloksena toimeksiantajan toimipisteellä syntyi erillisten toimitilojen yhtenäistämisessä käytettäväksi työprosessi.
Työn toteutuksen aikana selvitettiin vaiheistetusti autonomisen ajoneuvon alkumäärityksestä, reittien esisuunnittelusta ja toteutuksesta. Osana työtä oli turvallistaminen ja turvallisuusanalyysi, jonka myös Traficom vaatii ennen liikennöinnin aloittamista. Opinnäytetyön vaiheistuksessa näkyvät suunnittelu, manuaalinen koeajo ja automaattisen ajon toteutus.
Jatkotutkimuksen aiheina tässä kohteessa on tuottaa autonomisen ajoneuvon pakkaamiseen ja tyhjentämiseen liittyvät toimintoprosessit. Pelkän autonomisen ajoneuvon tuominen osaksi tuotantoprosessia ei ole hyödyllistä, koska tällöin ajoneuvo on pakattava ja tyhjennettävä manuaalisesti. Pakkaaminen ja tyhjentäminen sitovat työvoimaa.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Kempower Oyj. Työn tavoitteena oli selvittää mahdollisuuksia käyttää autonomista ajoneuvoa erillisten tehdastilojen välisen kuljetusprosessin sujuvoittamisessa.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä, jotka sisälsivät Six Sigma -työkaluja ja virheriskianalyysin. Opinnäytetyön aikana syntynyt tieto ohjasi kehitystä oikean kehityspolun löytämisessä. Työn tuloksena toimeksiantajan toimipisteellä syntyi erillisten toimitilojen yhtenäistämisessä käytettäväksi työprosessi.
Työn toteutuksen aikana selvitettiin vaiheistetusti autonomisen ajoneuvon alkumäärityksestä, reittien esisuunnittelusta ja toteutuksesta. Osana työtä oli turvallistaminen ja turvallisuusanalyysi, jonka myös Traficom vaatii ennen liikennöinnin aloittamista. Opinnäytetyön vaiheistuksessa näkyvät suunnittelu, manuaalinen koeajo ja automaattisen ajon toteutus.
Jatkotutkimuksen aiheina tässä kohteessa on tuottaa autonomisen ajoneuvon pakkaamiseen ja tyhjentämiseen liittyvät toimintoprosessit. Pelkän autonomisen ajoneuvon tuominen osaksi tuotantoprosessia ei ole hyödyllistä, koska tällöin ajoneuvo on pakattava ja tyhjennettävä manuaalisesti. Pakkaaminen ja tyhjentäminen sitovat työvoimaa.