Tekoäly ja sosiaaliala: blogimuotoisen opinnäytteen raportti
Hemming, Katariina (2024)
Hemming, Katariina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404045740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404045740
Tiivistelmä
Tekoälyteknologiat muokkaavat yhteiskuntaamme ja samalla sosiaalialan toimintaympäristöä. Tekoälyltä ja digitalisaatiolta odotetaan tukea yhteiskunnalliselle kehitykselle ja taloudelliselle kasvulle. Sosiaali- ja terveysalalla digitaalisten palveluiden strateginen kehittäminen liittyy tiedonhallinnan infrastruktuurin parantamiseen. Tavoitteena on, että syntyvää tietoa voidaan käyttää päätöksen teon tukena ja mahdollistetaan tiedon liikkuminen sujuvasti eri järjestelmien ja palveluiden välillä. Kehitys ei kuitenkaan voi tapahtua täysin kritiikittömästi, sillä etenkin sosiaalialalla sekä tiedon lähteenä että kohteena ovat yhteiskunnan heikommassa asemassa olevat jäsenet.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on yhdistää keskustelu tekoälyteknologioista sosiaalialan toimintaympäristöön. Tutkimustehtävänä on tarkastella tekoälyn hyödyntämisen nykytilaa sosiaalialalla sekä pohtia tekoälyn ja sosiaalialan suhteen eettisyyttä. Tutkimustehtävä jäsentyy kahden tutkimuskysymyksen kautta, jotka ovat: 1.Miten tekoälyä jo hyödynnetään sosiaalialla? 2. Miten eettisyys on huomioitu tekoälypohjaisissa järjestelmissä? Tutkimuksen viitekehyksessä yhdistyy sosiaalitieteellinen, teknologinen ja filosofinen teoriaperusta, joiden yhteinen tekijä löytyy tiedosta. Tutkimus toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena ja sen aineiston muodostavat kansainväliset vertaisarvioidut tiedeartikkelit. Analyysi toteutettiin sisällönanalyysina. Tutkimusraportin ohessa opinnäytteestä julkaistu blogi on luettavissa osoitteessa:
https://blogi.savonia.fi/peoplechangetheworld/tekoaly-sosiaalialalla/
Tekoälyä hyödynnetään sosiaalialalla päätöksenteon tukena, mutta toistaiseksi ei juurikaan itsenäisesti vaan ensisijaisesti vertaillen koneoppimisalgoritmeja ja niiden tekemien päätösten osuvuutta suhteessa ihmisen tekemiin päätöksiin. Toinen tuloksissa painottuva näkökulma on tekoälyn tarjoamat mahdollisuudet ennaltaehkäisevään ja vaikuttavaan sosiaalityöhön, ei pelkästään asiakastyössä vaan myös alan ammattilaisten työssäjaksamisen tukena. Tekoälypohjaisten järjestelmien eettisten erityiskysymysten tarkastelussa on aineiston perusteella tunnistettavissa niin ikään kaksi pääluokkaa, jotka ovat tekoälykehitykseen liittyvän aineistoharhan tunnistaminen, sekä olemassa olevien sovellusten ja tekoälyjärjestelmien eettinen käyttö.
Tekoälyllä on potentiaalia muuttaa sosiaalityötä ja tehostaa asiakkaille, organisaatioille ja yhteisöille tarjottavia palveluita. Eettinen ja oikeudenmukaisuuteen tähtäävä tekoälykehitys vaatii yhteistyötä lainsäätäjien, sovelluskehittäjien, loppukäyttäjien ja esimerkiksi sote-alan ammattilaisen välillä, jotka toimivat sekä tekoälyratkaisuiden käyttäjinä että asiantuntijoina asiakkaiden suuntaan. Artificial Intelligence (AI) technologies are shaping our society and, at the same time, the environment in which the social sector operates. AI and digitalisation are expected to support social development and economic growth. In the social and health sector, the strategic development of digital services is linked to improving the infrastructure for data management. The aim is to ensure that the information generated can be used to support decision-making and to enable the smooth flow of information between different systems and services. However, this development cannot be entirely uncritical, since, particularly in the social field, the disadvantaged members of society are both the source and the target of information.
The aim of this thesis is to link the debate on AI technologies to the knowledge base of the social sector. The research task is to examine the current state of AI in the social sector and to reflect on the ethics of the relationship between AI and the social sector. The research task is structured through two research questions, which are: 1. How is AI already used in the social sector? 2.How is ethics considered in AI-based systems? The theoretical framework combines a social science, technological and philosophical knowledge base, with knowledge as the common element. The study was carried out as an integrative literature review and is based on international peer-reviewed scientific articles. The analysis was carried out using content analysis. The blog texts related to this research report are found from the link below:
https://blogi.savonia.fi/peoplechangetheworld/tekoaly-sosiaalialalla/
AI is being used in the social sector to support decision making, but so far not so much independently but primarily by comparing machine learning algorithms and the accuracy of their decisions with those of humans. Another aspect that is emphasised in the results is the potential of AI for preventive and effective social work, not only in client work but also as a support for the working life of professionals. In the examination of the specific ethical issues of AI-based systems, two main categories can also be identified on the basis of the data, namely the identification of data bias related to AI development, and the ethical use of existing applications and AI systems.
AI has the potential to transform social work and improve the efficiency of services provided to clients, organisations, and communities. Ethical and fair AI development requires collaboration between legislators, application developers, end-users and, for example, social care professionals who act both as users of AI solutions and as experts towards clients.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on yhdistää keskustelu tekoälyteknologioista sosiaalialan toimintaympäristöön. Tutkimustehtävänä on tarkastella tekoälyn hyödyntämisen nykytilaa sosiaalialalla sekä pohtia tekoälyn ja sosiaalialan suhteen eettisyyttä. Tutkimustehtävä jäsentyy kahden tutkimuskysymyksen kautta, jotka ovat: 1.Miten tekoälyä jo hyödynnetään sosiaalialla? 2. Miten eettisyys on huomioitu tekoälypohjaisissa järjestelmissä? Tutkimuksen viitekehyksessä yhdistyy sosiaalitieteellinen, teknologinen ja filosofinen teoriaperusta, joiden yhteinen tekijä löytyy tiedosta. Tutkimus toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena ja sen aineiston muodostavat kansainväliset vertaisarvioidut tiedeartikkelit. Analyysi toteutettiin sisällönanalyysina. Tutkimusraportin ohessa opinnäytteestä julkaistu blogi on luettavissa osoitteessa:
https://blogi.savonia.fi/peoplechangetheworld/tekoaly-sosiaalialalla/
Tekoälyä hyödynnetään sosiaalialalla päätöksenteon tukena, mutta toistaiseksi ei juurikaan itsenäisesti vaan ensisijaisesti vertaillen koneoppimisalgoritmeja ja niiden tekemien päätösten osuvuutta suhteessa ihmisen tekemiin päätöksiin. Toinen tuloksissa painottuva näkökulma on tekoälyn tarjoamat mahdollisuudet ennaltaehkäisevään ja vaikuttavaan sosiaalityöhön, ei pelkästään asiakastyössä vaan myös alan ammattilaisten työssäjaksamisen tukena. Tekoälypohjaisten järjestelmien eettisten erityiskysymysten tarkastelussa on aineiston perusteella tunnistettavissa niin ikään kaksi pääluokkaa, jotka ovat tekoälykehitykseen liittyvän aineistoharhan tunnistaminen, sekä olemassa olevien sovellusten ja tekoälyjärjestelmien eettinen käyttö.
Tekoälyllä on potentiaalia muuttaa sosiaalityötä ja tehostaa asiakkaille, organisaatioille ja yhteisöille tarjottavia palveluita. Eettinen ja oikeudenmukaisuuteen tähtäävä tekoälykehitys vaatii yhteistyötä lainsäätäjien, sovelluskehittäjien, loppukäyttäjien ja esimerkiksi sote-alan ammattilaisen välillä, jotka toimivat sekä tekoälyratkaisuiden käyttäjinä että asiantuntijoina asiakkaiden suuntaan.
The aim of this thesis is to link the debate on AI technologies to the knowledge base of the social sector. The research task is to examine the current state of AI in the social sector and to reflect on the ethics of the relationship between AI and the social sector. The research task is structured through two research questions, which are: 1. How is AI already used in the social sector? 2.How is ethics considered in AI-based systems? The theoretical framework combines a social science, technological and philosophical knowledge base, with knowledge as the common element. The study was carried out as an integrative literature review and is based on international peer-reviewed scientific articles. The analysis was carried out using content analysis. The blog texts related to this research report are found from the link below:
https://blogi.savonia.fi/peoplechangetheworld/tekoaly-sosiaalialalla/
AI is being used in the social sector to support decision making, but so far not so much independently but primarily by comparing machine learning algorithms and the accuracy of their decisions with those of humans. Another aspect that is emphasised in the results is the potential of AI for preventive and effective social work, not only in client work but also as a support for the working life of professionals. In the examination of the specific ethical issues of AI-based systems, two main categories can also be identified on the basis of the data, namely the identification of data bias related to AI development, and the ethical use of existing applications and AI systems.
AI has the potential to transform social work and improve the efficiency of services provided to clients, organisations, and communities. Ethical and fair AI development requires collaboration between legislators, application developers, end-users and, for example, social care professionals who act both as users of AI solutions and as experts towards clients.