Asiakaskokemuksen kehittäminen uutta pedagogista mallia hyödyntämällä
Hukari, Tiina (2024)
Hukari, Tiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404055768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404055768
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli asiakaskokemuksen kehittäminen uutta pedagogista mallia hyödyntämällä. Tutkimus tehtiin toimintatutkimuksen periaatteita noudattaen. Tutkimuksen tavoitteena oli nostaa toisen asteen myyntipolun opiskelijoiden kurssin läpäisyprosenttia yhteisopettajuuden mallia hyödyntämällä ja yhteisöllisyyttä lisäämällä, ja edistää tätä kautta opiskelijan asiakaskokemusta organisaatiosta.
Tutkimuksen luonteen takia tutkimusmenetelminä käytettiin laadullisia menetelmiä. Näiden menetelmien avulla oli tarkoitus tuottaa yksityiskohtaisempaa ja syvällisempää tietoa tutkimusongelmasta. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia ja haastatteluja, jotka soveltuivat parhaiten tähän toimintatutkimukseen. Tutkimuksen tietoperusta ja teoria muodostivat perustan, jota hyödynnettiin tutkimuksen eri vaiheissa ja käytettävissä olevissa tutkimusmenetelmissä.
Toimintatutkimuksen ratkaisuna käytettiin yhteisopettajuuden mallia myynnin opetuksessa myynnin osaajapolun toisen vuoden opiskelijoille. Hankkeen onnistumista mitattiin eri mittareiden avulla. Läpäisyprosentin lisäksi keskeisinä mittareina käytettiin kertauskoetta, henkilökohtaista arviointikeskustelua, tuntiaktiivisuutta sekä opiskelijoiden kurssipalautteita. Lisäksi kollegoiden kokemukset yhteisopettajuudesta toimivat arvokkaana mittarina tutkimuksessa.
Opiskelijoiden kurssin suoritusaste parani, ja toimintatutkimuksella saatiin laadullista tietoa myynnin opiskelijoiden asiakaskokemuksesta. Hankkeen seurauksena organisaatioon kehitettiin uusi pedagoginen malli yhteisopettajuuden hyödyntämisestä suuren ryhmän opetuksessa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että yhteisopettajuuden käyttö opetuksessa vaikutti positiivisesti oppimiseen, ja tiimiopettajuus sujuvoitti omalta osaltaan myös opettajan työtä. Kehittämishankkeen avulla löydettiin uusia toimintatapoja opetuksen kehittämiseksi tulevaisuudessa.
Avainsanat: asiakaskokemus, yhteisopettajuus, läpäisyprosentti, suoritusaste, yhteisöllisyys
Tutkimuksen luonteen takia tutkimusmenetelminä käytettiin laadullisia menetelmiä. Näiden menetelmien avulla oli tarkoitus tuottaa yksityiskohtaisempaa ja syvällisempää tietoa tutkimusongelmasta. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia ja haastatteluja, jotka soveltuivat parhaiten tähän toimintatutkimukseen. Tutkimuksen tietoperusta ja teoria muodostivat perustan, jota hyödynnettiin tutkimuksen eri vaiheissa ja käytettävissä olevissa tutkimusmenetelmissä.
Toimintatutkimuksen ratkaisuna käytettiin yhteisopettajuuden mallia myynnin opetuksessa myynnin osaajapolun toisen vuoden opiskelijoille. Hankkeen onnistumista mitattiin eri mittareiden avulla. Läpäisyprosentin lisäksi keskeisinä mittareina käytettiin kertauskoetta, henkilökohtaista arviointikeskustelua, tuntiaktiivisuutta sekä opiskelijoiden kurssipalautteita. Lisäksi kollegoiden kokemukset yhteisopettajuudesta toimivat arvokkaana mittarina tutkimuksessa.
Opiskelijoiden kurssin suoritusaste parani, ja toimintatutkimuksella saatiin laadullista tietoa myynnin opiskelijoiden asiakaskokemuksesta. Hankkeen seurauksena organisaatioon kehitettiin uusi pedagoginen malli yhteisopettajuuden hyödyntämisestä suuren ryhmän opetuksessa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että yhteisopettajuuden käyttö opetuksessa vaikutti positiivisesti oppimiseen, ja tiimiopettajuus sujuvoitti omalta osaltaan myös opettajan työtä. Kehittämishankkeen avulla löydettiin uusia toimintatapoja opetuksen kehittämiseksi tulevaisuudessa.
Avainsanat: asiakaskokemus, yhteisopettajuus, läpäisyprosentti, suoritusaste, yhteisöllisyys