Ammatillisten toisen asteen opettajien kokemukset työn kuormittavuudesta ja työhyvinvoinnista : scoping-katsaus
Peltola, Pilvi (2024)
Peltola, Pilvi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404065871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404065871
Tiivistelmä
Ammatillinen koulutus tarjoaa ihmisille taitoja, osaamista ja tietoja, joita tarvitaan työelämässä eri ammateissa. Ammatillisessa opetuksessa opiskelee noin puolet keskiasteen opiskelijoista EU-alueella. Ammatillinen koulutus valmistaa nuoria ensimmäiseen ammattiinsa ja aikuisia oppimaan kehittymään työuralla.
Tämän ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ammatillisten toisen asteen opettajien kokemuksia työn kuormituksesta ja tunnistaa, mitkä asiat vaikuttavat heidän työhyvinvointiinsa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa tästä aiheesta, jota voidaan käyttää toisen asteen ammatillisten opettajien työhyvinvoinnin parantamisessa. Opinnäytetyö toteutettiin scoping-kirjallisuuskatsauksena, ja tiedonhaku suoritettiin ProQuest ja Taylor and Francis -tietokannoissa. Aineisto sisälsi kymmenen erilaista tutkimusta, ja niiden analyysi toteutettiin sisällönanalyysillä.
Ammatillisten toisen asteen opettajien kokemuksista työn kuormittaviksi tekijöiksi nousi työtehtävien hallinta, kommunikaatio, työilmapiiri ja organisaatiokulttuuri. Yksityiskohtaisempina tekijöinä opettajia kuormitti haasteet opiskelijoiden kanssa, muutokset opettajien työssä, suuret työmäärät ja heikko johtaminen. Työhyvinvointia edistävinä tekijöinä nousi muun muassa joustavuus työnteossa, mahdollisuus hallita omaa työtänsä, työnohjaus, lisäkoulutus ja yhteistyö kollegoiden kanssa.
Tuloksien avulla pystytään tunnistamaan tekijät, joilla ammatillisten opettajien työkuormitusta voidaan pyrkiä vähentämään ja millä asioilla työhyvinvointia voidaan parantaa. Keskittymällä hyvään johtamiseen, työmäärien tasapainottamiseen ja opettajien työn tukemiseen muun muassa täydennyskoulutuksilla, voidaan vähentää opettajien kokemaa työn kuormitusta. Työhyvinvoinnin lisäämiseksi tulee kehittää yhteisöllisyyttä opettajien parissa, hallinnollisten töiden selkiyttämistä ja vähentämistä sekä kehittää keinoja tukea opettajien voimavaroja. Tuloksista saatua tietoa voidaan hyödyntää ammatillisten toisen asteen opettajien työhyvin voinnin kehittämiseen ja parantamiseen.
Tämän ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ammatillisten toisen asteen opettajien kokemuksia työn kuormituksesta ja tunnistaa, mitkä asiat vaikuttavat heidän työhyvinvointiinsa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa tästä aiheesta, jota voidaan käyttää toisen asteen ammatillisten opettajien työhyvinvoinnin parantamisessa. Opinnäytetyö toteutettiin scoping-kirjallisuuskatsauksena, ja tiedonhaku suoritettiin ProQuest ja Taylor and Francis -tietokannoissa. Aineisto sisälsi kymmenen erilaista tutkimusta, ja niiden analyysi toteutettiin sisällönanalyysillä.
Ammatillisten toisen asteen opettajien kokemuksista työn kuormittaviksi tekijöiksi nousi työtehtävien hallinta, kommunikaatio, työilmapiiri ja organisaatiokulttuuri. Yksityiskohtaisempina tekijöinä opettajia kuormitti haasteet opiskelijoiden kanssa, muutokset opettajien työssä, suuret työmäärät ja heikko johtaminen. Työhyvinvointia edistävinä tekijöinä nousi muun muassa joustavuus työnteossa, mahdollisuus hallita omaa työtänsä, työnohjaus, lisäkoulutus ja yhteistyö kollegoiden kanssa.
Tuloksien avulla pystytään tunnistamaan tekijät, joilla ammatillisten opettajien työkuormitusta voidaan pyrkiä vähentämään ja millä asioilla työhyvinvointia voidaan parantaa. Keskittymällä hyvään johtamiseen, työmäärien tasapainottamiseen ja opettajien työn tukemiseen muun muassa täydennyskoulutuksilla, voidaan vähentää opettajien kokemaa työn kuormitusta. Työhyvinvoinnin lisäämiseksi tulee kehittää yhteisöllisyyttä opettajien parissa, hallinnollisten töiden selkiyttämistä ja vähentämistä sekä kehittää keinoja tukea opettajien voimavaroja. Tuloksista saatua tietoa voidaan hyödyntää ammatillisten toisen asteen opettajien työhyvin voinnin kehittämiseen ja parantamiseen.