Vastuullisuusstrategian luominen ja tehokas jalkauttaminen
Kosonen, Ulla (2024)
Kosonen, Ulla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404055844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404055844
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda suomalaiselle teknologiayritykselle (myöhemmin kohdeyritys) vastuullisuusstrategia vastaamaan nykyhetken sekä tulevaisuuden vastuullisuushaasteisiin ja -vaatimuksiin. Lisäksi tutkittiin, miten vastuullisuusstrategia jalkautetaan tehokkaasti. Kohdeyrityksen aikaisempi vastuullisuusstrategia oli luotu vuonna 2017, jonka jälkeen vastuullisuuskenttä on muuttunut paljon ja lainsäädäntö vastuullisuuden ympärillä on lisääntynyt. Lisäksi hieman sekavaa vastuullisuusstrategiaa alastrategioineen haluttiin selkeyttää.
Opinnäytetyö toteutettiin kolmessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa tutkittiin vastuullisuuteen liittyvää lainsäädäntöä, trendejä, kansallisia ohjauskeinoja ja muita merkityksellisiksi koettuja asioita. Toisessa vaiheessa kohdeyritykselle luotiin vastuullisuusstrategia, joka olisi relevantti vielä vuosienkin päästä. Kolmannessa vaiheessa kohdeyritykselle luotiin konstruktiivisen tutkimuksen avulla suunnitelma vastuullisuusstrategian tehokkaaseen jalkauttamiseen.
Opinnäytetyön tuloksena kohdeyritykselle luotiin uusi vastuullisuusstrategia vuosille 2023–2028. Kohdeyritykselle luotiin myös suunnitelma vastuullisuusstrategian jalkauttamiseen. Nämä molemmat otettiin kohdeyrityksen käyttöön syksyllä 2023.
Opinnäytetyön loppuvaiheessa keskeisiltä sidosryhmiltä pyydettiin palautetta vastuullisuusstrategian luomiseen ja jalkauttamiseen liittyen. Kokonaisuudessaan palaute oli positiivista. Palautteen mukaan prosessissa korostui suunnitelmallisuus ja hyvin onnistunut aikataulutus ja koulutus. Yhteisenä haasteena nähtiin se, miten pystytään pitämään jokainen kohdeyrityksen työntekijä mukana siirtymässä kohti yhä vastuullisempaa yritystä. Vasta pidempiaikaisessa seurannassa voidaan todeta, onko luotu vastuullisuusstrategia merkityksellinen vielä vuosien päästä ja onko suunnitelma sen jalkauttamiseen ollut tehokas vai onko siihen tullut muokkaustarpeita vuosien varrella. Tätä seurantaa tehdään säännöllisesti sekä sisäisen vastuullisuustiimin että johtoryhmän palavereissa ja muokkauksia tai lisäyksiä tehdään tarvittaessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kolmessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa tutkittiin vastuullisuuteen liittyvää lainsäädäntöä, trendejä, kansallisia ohjauskeinoja ja muita merkityksellisiksi koettuja asioita. Toisessa vaiheessa kohdeyritykselle luotiin vastuullisuusstrategia, joka olisi relevantti vielä vuosienkin päästä. Kolmannessa vaiheessa kohdeyritykselle luotiin konstruktiivisen tutkimuksen avulla suunnitelma vastuullisuusstrategian tehokkaaseen jalkauttamiseen.
Opinnäytetyön tuloksena kohdeyritykselle luotiin uusi vastuullisuusstrategia vuosille 2023–2028. Kohdeyritykselle luotiin myös suunnitelma vastuullisuusstrategian jalkauttamiseen. Nämä molemmat otettiin kohdeyrityksen käyttöön syksyllä 2023.
Opinnäytetyön loppuvaiheessa keskeisiltä sidosryhmiltä pyydettiin palautetta vastuullisuusstrategian luomiseen ja jalkauttamiseen liittyen. Kokonaisuudessaan palaute oli positiivista. Palautteen mukaan prosessissa korostui suunnitelmallisuus ja hyvin onnistunut aikataulutus ja koulutus. Yhteisenä haasteena nähtiin se, miten pystytään pitämään jokainen kohdeyrityksen työntekijä mukana siirtymässä kohti yhä vastuullisempaa yritystä. Vasta pidempiaikaisessa seurannassa voidaan todeta, onko luotu vastuullisuusstrategia merkityksellinen vielä vuosien päästä ja onko suunnitelma sen jalkauttamiseen ollut tehokas vai onko siihen tullut muokkaustarpeita vuosien varrella. Tätä seurantaa tehdään säännöllisesti sekä sisäisen vastuullisuustiimin että johtoryhmän palavereissa ja muokkauksia tai lisäyksiä tehdään tarvittaessa.