Työyhteisön yhteisöllisyyden vahvistaminen viestinnän keinoin : case yritys X
Sookari, Sofia (2024)
Sookari, Sofia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404075882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404075882
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona yritys X:lle, joka toimii kansainvälisesti teknologia-alalla. Hajautetun työn yleistyessä organisaation yhteisöllisyydestä ei haluta luopua, jonka myötä työyhteisöviestinnän rooli on kasvattanut merkitystään. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten vahvistaa monikulttuurisen hajautetun työyhteisön yhteisöllisyyden tunnetta ja sitä kautta sitoutuneisuutta viestinnän keinoin.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta pääluvusta, jotka ovat työyhteisö ja viestintä. Pääluvuissa käydään läpi tutkimusongelmaan keskeisesti liitettäviä aihekokonaisuuksia: organisaatiokulttuuri, yhteisöllisyys ja sitoutuminen, monikulttuurinen työyhteisö, työyhteisöviestintä, kulttuurien välinen viestintä sekä teknologiavälitteinen viestintä hajautetussa työyhteisössä. Työn empiirinen osuus toteutettiin pääasiassa kvantitatiivisen tutkimuksen eli määrällisen tutkimuksen keinoin, mutta myös kvalitatiivisen tutkimuksen eli laadullisen tutkimuksen elementtejä sisällytettiin tähän tutkimukseen. Tutkimus toteutettiin yritys X:n rajatulle kohderyhmälle ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta.
Kyselylomakkeen avulla saatiin kerättyä arvokasta tietoa kohderyhmän tämänhetkisestä työyhteisöviestinnän ja yhteisöllisyyden tunteen tilasta ja saatiin ajatuksia, miten yhteisöllisyyden tunnetta ja sitä kautta sitoutuneisuutta saataisiin vahvistettua viestinnän keinoin. Tutkimustuloksista nousi esille muun muassa tiedon jakamisen sekä säännöllisten tapaamisten merkitys, joita lisäämällä yhteisöllisyyden tunne ja sitoutuminen vahvistuu.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta pääluvusta, jotka ovat työyhteisö ja viestintä. Pääluvuissa käydään läpi tutkimusongelmaan keskeisesti liitettäviä aihekokonaisuuksia: organisaatiokulttuuri, yhteisöllisyys ja sitoutuminen, monikulttuurinen työyhteisö, työyhteisöviestintä, kulttuurien välinen viestintä sekä teknologiavälitteinen viestintä hajautetussa työyhteisössä. Työn empiirinen osuus toteutettiin pääasiassa kvantitatiivisen tutkimuksen eli määrällisen tutkimuksen keinoin, mutta myös kvalitatiivisen tutkimuksen eli laadullisen tutkimuksen elementtejä sisällytettiin tähän tutkimukseen. Tutkimus toteutettiin yritys X:n rajatulle kohderyhmälle ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta.
Kyselylomakkeen avulla saatiin kerättyä arvokasta tietoa kohderyhmän tämänhetkisestä työyhteisöviestinnän ja yhteisöllisyyden tunteen tilasta ja saatiin ajatuksia, miten yhteisöllisyyden tunnetta ja sitä kautta sitoutuneisuutta saataisiin vahvistettua viestinnän keinoin. Tutkimustuloksista nousi esille muun muassa tiedon jakamisen sekä säännöllisten tapaamisten merkitys, joita lisäämällä yhteisöllisyyden tunne ja sitoutuminen vahvistuu.