Ollaan kavereita! : kaveritaitoja ja ryhmäytymistä tukeva opas varhaiskasvatukseen
Niskanen, Outi (2024)
Niskanen, Outi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404096054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404096054
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on 3-vuotiaiden lasten kaveritaidot ja ryhmäytyminen. Yhteistyökumppanina toimi helsinkiläinen päiväkoti eteläisen suurpiirin alueelta. Yhteistyökumppani toivoi opasta, joka sisältäisi käytäntöön helposti sulautettavia vinkkejä ja toimintaideoita tukemaan lasten kaveritaitoja ja ryhmäytymistä. Näitä teemoja haastoi työelämästä esiin noussut haaste, 3-vuotiaiden sopeutuminen lapsiryhmään, kun lapsi siirtyy pienten ryhmästä 3–5-vuotiaiden lasten ryhmään. Kaveritaidot ovat osa sosioemotionaalista kehitystä ja 3-vuotias lapsi on kehitysvaiheeltaan vielä siinä vaiheessa, että tarvitsee aikuiselta vahvaa tukea.
Tiedonhankintamenetelminä toimivat kirjalliset sekä vertaisarvioidut verkkolähteet. Oppaan laatiminen pohjautui myös yhteistyökumppanin alkukartoitukseen eli heidän toiveisiinsa ja tarpeeseen. Oppaan tekoprosessin aikana yhteistyökumppanilta saatiin palautetta oppaasta ja sen toimintaideoista. Tämä tuki sitä, että opas saatiin tehtyä toiveita vastaavaksi.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Ollaan kavereita! -opas varhaiskasvatuksen työntekijöille. Opas toteutettiin sähköisessä muodossa. Oppaassa on yhteensä 15 erilaista toimintaideaa, jotka on koottu oppaaseen ”Tutustumisleikkipankiksi”.
Opas tarjoaa varhaiskasvatuksen ammattilaisille helposti toteutettavia toimintaideoita arkeen, joilla voidaan tukea kaveritaitojen kehitystä ja ryhmäytymistä. Oppaan toimintaideoita on myös helppo soveltaa muihinkin ryhmiin sopiviksi. Jatkokehittämiseksi voisi kuitenkin olla laajempi opas, joka kattaisi eri ikäryhmien mukaan jaoteltuja toimintaideoita.
Tiedonhankintamenetelminä toimivat kirjalliset sekä vertaisarvioidut verkkolähteet. Oppaan laatiminen pohjautui myös yhteistyökumppanin alkukartoitukseen eli heidän toiveisiinsa ja tarpeeseen. Oppaan tekoprosessin aikana yhteistyökumppanilta saatiin palautetta oppaasta ja sen toimintaideoista. Tämä tuki sitä, että opas saatiin tehtyä toiveita vastaavaksi.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Ollaan kavereita! -opas varhaiskasvatuksen työntekijöille. Opas toteutettiin sähköisessä muodossa. Oppaassa on yhteensä 15 erilaista toimintaideaa, jotka on koottu oppaaseen ”Tutustumisleikkipankiksi”.
Opas tarjoaa varhaiskasvatuksen ammattilaisille helposti toteutettavia toimintaideoita arkeen, joilla voidaan tukea kaveritaitojen kehitystä ja ryhmäytymistä. Oppaan toimintaideoita on myös helppo soveltaa muihinkin ryhmiin sopiviksi. Jatkokehittämiseksi voisi kuitenkin olla laajempi opas, joka kattaisi eri ikäryhmien mukaan jaoteltuja toimintaideoita.
