Tilaratkaisuiden merkitys päiväkotisuunnittelussa: vaikutukset lapsen kasvuun ja kehitykseen sekä pedagogiikan toteutumiseen
Janhonen, Johanna (2024)
Janhonen, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404096118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404096118
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käydään läpi, miten tilaratkaisut vaikuttavat päiväkodin toiminnallisuuteen, lasten kasvuun ja kehitykseen sekä pedagogiikan toteutumiseen. Työssä tutkitaan päiväkotia pedagogisena toiminta- ja oppimisympäristönä painottuen fyysiseen näkökulmaan. Lisäksi käydään läpi varhaiskasvatuksen historiaa, jonka tavoitteena on selventää asioita nykykehityksen taustalla. Työn lopussa kerrotaan palvelumuotoilun tuomista mahdollisuuksista ja käsitellään päiväkodin palvelupolkua sekä käyttäjien aisteja ja tunteita. Läpi työn esimerkkinä kulkee Isolahden päiväkodin pohjapiirustus, jotta teoriaa voidaan peilata oikeaan palvelurakennukseen. Lopuksi ääneen päästetään varhaiskasvatuksen asiantuntijat eli kasvattajat, joilta on selvitetty tutkimuksessakin esiin tulleita aiheita. Työstä koostui konkreettisia esimerkkejä sisältävä, ja fyysisiä tiloja eri näkökulmista tutkiva kokonaisuus, jonka lopputuloksena esitellään yhden päiväkotiryhmän palvelupolku sekä muutosehdotuksia kohteena olevaan palvelurakennukseen. Työssä selvitettiin, että muun muassa päiväkodin avointen tilojen ja vähäisten jakotilojen määrän vaikutus pedagogiikan toteutumiseen oli negatiivinen. Toimintojen päällekkäisyyden katsotaan estävän lasten omaa aktiivista toimintaa, ja häiritsevän kognitiivisen kehityksen kannalta tärkeitä leikkejä, joiden aikana opittaisiin uusia taitoja.