Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Mielenterveyttä edistävien menetelmien käyttö nuorisotyössä

Väyrynen, Nea; Seppälä, Mari (2024)

 
Avaa tiedosto
Vayrynen_Nea_Seppala_Mari.pdf (483.0Kt)
Lataukset: 


Väyrynen, Nea
Seppälä, Mari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404096103
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kuvailee mielenterveyttä edistäviä menetelmiä nuorisotyössä, joita sosiaalialan ammattilaiset voivat hyödyntää työelämässään nuorten kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli koota mielenterveyttä edistävät menetelmät yhteen paikkaan saataville ammattilaisille sekä auttaa heitä löytämään mahdollisesti uusia menetelmiä nuorten mielenterveyden edistämiseen. Tavoitteena oli myös se, että nuoret, joiden kanssa menetelmiä käytetään, hyötyisivät menetelmistä mielenterveyttä ja hyvinvointia edistävästi.

Kirjallisuuskatsauksen tietoperusta koostuu nuorten mielenterveyden nykytilanteen kuvaamisesta, mielenterveyden edistämisen ja nuorten mielenterveyden tärkeyden painottamisesta sekä nuorisotyön ja ammattilaisen mahdollisuuksista mielenterveyden edistämisessä. Tutkimusaineisto koostuu viidestä suomenkielisestä aineistosta, jotka valikoitiin eri tietokannoista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen.

Tutkimuksen tuloksena oli mielenterveyttä edistävät menetelmät, jotka jakaantuivat kahteen pääluokkaan, ammattilaisen työskentelymenetelmät ja toiminnalliset ja luovat menetelmät. Työskentelymenetelmät jakaantuivat ammattilaisen vuorovaikutustaitoihin sekä ammattilaisen suhtautumiseen ja tunnetaitoihin. Toiminnalliset ja luovat menetelmät jakaantuivat yksilö- ja ryhmämenetelmiin. Nuorisotyön ammattilainen voi edistää nuoren mielenterveyttä olemalla läsnä nuoren elämässä, keskustelemalla nuoren ajatuksista, tunteista ja tulevaisuuden haaveista, olemalla turvallinen aikuinen nuoren elämässä sekä varmistamalla tämän osallisuuden ja kokonais-valtaisen hyvinvoinnin. Ammattilainen voi hyödyntää myös erilaisia sosiaalisia-, tunne-, keho-, huoli-, taiteellisia-, rooli- ja ryhmäytymisharjoituksia nuorten kanssa.

Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan sanoa, että nuorten mielenterveyttä edistävässä työskentelyssä nuorisotyön ammattilaiselta vaaditaan voimavarakeskeistä työotetta, vahvoja vuorovaikutus- ja tunnetaitoja sekä toiminnallisten ja luovien menetelmien hallitsemista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste