Digitaalisen urheiluvalmennustyökalun sisällön kehittäminen
Juvonen, Eero (2024)
Juvonen, Eero
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404116297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404116297
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli digitaalisen urheiluvalmennustyökalun sisällön kehittäminen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää valmennustyökalu CoachToolsin eri käyttäjäryhmien aktiivisuutta palvelun käytössä ja kehittää CoachToolsin sisältöä palvelemaan keskeisiä käyttäjäryhmiä. Opinnäytetyössä tutkittiin miten käyttäjien ikäryhmä, urheilulaji, sukupuoli tai kotimaa selittivät CoachToolsin käytön aktiivisuutta. Opinnäytetyössä selvitettiin lisäksi sitä, mihin kohderyhmään toimeksiantaja Plan & Care Sports Oy:n kannattaa panostaa CoachToolsin sisällön kehittämisessä, ja millaista sisältöä kohderyhmille kannattaa kehittää.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui asiakassuhteiden hallinnan, digitaalisen valmennuksen ja kuormitusfysiologian teoriatiedon pohjalle. Tietoperustassa kuvataan palvelun arvon muodostumista asiakaslähtöisesti ja digitaalisen valmennuksen motivaatiotekijöitä. Tietoperustan kuormitusfysiologian osuus muodostui salibandy, jääkiekon ja jalkapallon lajianalyyseista, voima- ja nopeusharjoittelun teoriasta sekä yhdistetyn voima- ja nopeusharjoittelun haasteiden kuvauksesta.
Opinnäytetyössä analysoitiin Plan & Care Sports Oy:n asiakasdataa tilastollisin menetelmin, ja määriteltiin analyysin perusteella kohderyhmä CoachTools-valmennustyökalulle. Kohderyhmälle kehitettiin oheisharjoitteluohjelma työn tietoperustaan nojaten. Tilastollisessa analyysissa todettiin, että kaikilla tutkituilla ominaisuuksilla oli vaikutusta CoachToolsin käyttöön. Analyysin perusteella päädyttiin kohdentamaan harjoitussisältö murrosiän alkuvaiheessa ja pituuskasvun huippuvaiheessa olevien urheilijoiden jalkapallo- ja salibandyjoukkueille.
Työssä kehitettiin nopeutta ja nopeusvoimaa kehittävä oheisharjoitteluohjelma, jonka CoachToolsin käyttäjät saavat käyttöönsä. Sisältö koostui alkulämmittelystä, nopeusharjoitteista ja nopeusvoimaharjoitteista. Harjoitteet valittiin analyysissa valitun kohderyhmän tarpeisiin.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui asiakassuhteiden hallinnan, digitaalisen valmennuksen ja kuormitusfysiologian teoriatiedon pohjalle. Tietoperustassa kuvataan palvelun arvon muodostumista asiakaslähtöisesti ja digitaalisen valmennuksen motivaatiotekijöitä. Tietoperustan kuormitusfysiologian osuus muodostui salibandy, jääkiekon ja jalkapallon lajianalyyseista, voima- ja nopeusharjoittelun teoriasta sekä yhdistetyn voima- ja nopeusharjoittelun haasteiden kuvauksesta.
Opinnäytetyössä analysoitiin Plan & Care Sports Oy:n asiakasdataa tilastollisin menetelmin, ja määriteltiin analyysin perusteella kohderyhmä CoachTools-valmennustyökalulle. Kohderyhmälle kehitettiin oheisharjoitteluohjelma työn tietoperustaan nojaten. Tilastollisessa analyysissa todettiin, että kaikilla tutkituilla ominaisuuksilla oli vaikutusta CoachToolsin käyttöön. Analyysin perusteella päädyttiin kohdentamaan harjoitussisältö murrosiän alkuvaiheessa ja pituuskasvun huippuvaiheessa olevien urheilijoiden jalkapallo- ja salibandyjoukkueille.
Työssä kehitettiin nopeutta ja nopeusvoimaa kehittävä oheisharjoitteluohjelma, jonka CoachToolsin käyttäjät saavat käyttöönsä. Sisältö koostui alkulämmittelystä, nopeusharjoitteista ja nopeusvoimaharjoitteista. Harjoitteet valittiin analyysissa valitun kohderyhmän tarpeisiin.