Sosiaalisen median tutkimus
Viitasaari, Mikko (2024)
Viitasaari, Mikko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404116295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404116295
Tiivistelmä
Tutkimuksen päämääränä oli tarkastella Alajärven Osuuspankin sosiaalisen median markkinointia ja kartoittaa samalla potentiaalisia kehityskohteita. Tavoitteena oli selvittää, millaisia odotuksia asiakkailla on sosiaalisen median markkinoinnin suhteen ja millaisessa muodossa he haluavat sen olevan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää alustavan luvun, joka käsittelee sosiaalisen median markkinointia ja sen eri alustoja. Kolmannessa luvussa kartoitetaan kohdeyrityksen nykytilannetta, ja käsitellään tutkimuksen toteutusta. Tutkimuksen tulokset ja päätelmät esitetään opinnäytetyön loppupuolella.
Tutkimus toteutettiin sähköisellä Google forms-kyselyllä, joka jaettiin Alajärven Osuuspankin sosiaalisen median kanavissa. Tutkimus oli pääosin kvantitatiivinen. Vastaajille tarjottiin valmiita vastausvaihtoehtoja sekä mahdollisuus antaa avoimia vastauksia. Osassa kysymyksiä vastaajat saivat valita vain yhden vaihtoehdon. Kyselyyn saatiin yhteensä 88 vastausta. Tutkimuslomakkeen sukupuolijakauma vastaajien kesken jakaantui todella tasaisesti. Vastaajista naisia oli 46 sekä miehiä 42, eli lähes puolet ja puolet. Vastaajista 53 eli yli 60% oli 15-24 vuotiaita joten ikäjakauma painottui nuoriin sekä nuoriin aikuisiin. Tutkimuksessa saimme selville, että kaikki vastaajista käyttävät sosiaalisen median selailuun ensisijaisesti puhelinta, ja eniten käytetyt sosiaalisen median alustat ovat Instagram, Facebook, Snapchat, sekä TikTok. Saimme selville myös mihin aikaan vastaajat käyttävät eniten sosiaalista mediaa ja tässä kysymyksessä suosituimmaksi vastaukseksi nousi kello 19:00-22:00, jonka vastasi 48 vastaajaa eli 54,5% kaikista vastaajista. Tutkimuksessa selvisi myös miten usein asiakkaat haluaisivat pankin päivittävän sosiaalista mediaa, sekä millaista sisältöä he sinne haluaisivat. Näiden vastausten pohjalta kohdeyritys Alajärven Osuuspankki sai erittäin hyvät työkalut sosiaalisen median markkinoinnin tehostamiseen, kohdentamiseen, sekä asiakkaiden tyytyväisyyden kasvattamiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää alustavan luvun, joka käsittelee sosiaalisen median markkinointia ja sen eri alustoja. Kolmannessa luvussa kartoitetaan kohdeyrityksen nykytilannetta, ja käsitellään tutkimuksen toteutusta. Tutkimuksen tulokset ja päätelmät esitetään opinnäytetyön loppupuolella.
Tutkimus toteutettiin sähköisellä Google forms-kyselyllä, joka jaettiin Alajärven Osuuspankin sosiaalisen median kanavissa. Tutkimus oli pääosin kvantitatiivinen. Vastaajille tarjottiin valmiita vastausvaihtoehtoja sekä mahdollisuus antaa avoimia vastauksia. Osassa kysymyksiä vastaajat saivat valita vain yhden vaihtoehdon. Kyselyyn saatiin yhteensä 88 vastausta. Tutkimuslomakkeen sukupuolijakauma vastaajien kesken jakaantui todella tasaisesti. Vastaajista naisia oli 46 sekä miehiä 42, eli lähes puolet ja puolet. Vastaajista 53 eli yli 60% oli 15-24 vuotiaita joten ikäjakauma painottui nuoriin sekä nuoriin aikuisiin. Tutkimuksessa saimme selville, että kaikki vastaajista käyttävät sosiaalisen median selailuun ensisijaisesti puhelinta, ja eniten käytetyt sosiaalisen median alustat ovat Instagram, Facebook, Snapchat, sekä TikTok. Saimme selville myös mihin aikaan vastaajat käyttävät eniten sosiaalista mediaa ja tässä kysymyksessä suosituimmaksi vastaukseksi nousi kello 19:00-22:00, jonka vastasi 48 vastaajaa eli 54,5% kaikista vastaajista. Tutkimuksessa selvisi myös miten usein asiakkaat haluaisivat pankin päivittävän sosiaalista mediaa, sekä millaista sisältöä he sinne haluaisivat. Näiden vastausten pohjalta kohdeyritys Alajärven Osuuspankki sai erittäin hyvät työkalut sosiaalisen median markkinoinnin tehostamiseen, kohdentamiseen, sekä asiakkaiden tyytyväisyyden kasvattamiseen.