Sosiaalinen media yrityksen markkinoinnissa
Inkinen, Emmi (2024)
Inkinen, Emmi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404126350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404126350
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena on löytää toimivia keinoja yrityksen sosiaalisen median markkinointiin. Toimeksiantaja on luonut itselleen sosiaalisen median sivustot Facebookiin sekä Instagramiin, mutta näiden päivittäminen ei ole ollut vielä luontevaa. Inkinen Petri tmi:n yrittäjällä ei ole aiempaa kokemusta sosiaalisen median käytöstä, joten yrityksen sosiaalisen median sivustot ovat jääneet helposti kaiken muun yritystoiminnan varjoon. Toiveena olisi kuitenkin saada yritykselle toimivat sosiaalisen median sivustot, jotta niiden käyttö markkinoinnissa olisi mahdollisimman tehokasta. Yritys on saanut molemmilla sosiaalisen median sivustoillaan kerättyä joitain seuraajia, mutta seuraajamäärän kasvattaminen ja heidän mielenkiintonsa ylläpitäminen yrityksen toimintaa kohtaan on vielä hataralla pohjalla.
Opinnäytetyötutkimus toteutettiin pääsääntöisesti haastatteluilla, joiden lisäksi kerättiin dataa myös Google Forms -työkalun avulla kirjallisesti, jotta saatiin kerättyä lisää tukevaa tai uutta näkökulmaa tuovia mielipiteitä mukaan tutkimukseen. Haastatteluiden sekä kyselylomakkeen runko oli samanlainen, jotta näistä saatu tieto oli mahdollisimman hyvin verrattavissa keskenään.
Tuloksissa nousi esiin paljon yhteneväisyyksiä. Tutkimuksen avulla vahvistui jo aiemmin luotu ajatus siitä, että erityisesti Facebook ja Instagram ovat Inkinen Petri tmi:lle sopivat sosiaalisen median sivustot kohderyhmää ajatellen. Sosiaalisen median sisällön osalta nousi esiin erityisesti tarve sille, että yrityksen toimintaa esiteltäisiin sosiaalisen median kautta. Inkinen Petri tmi:n toiminta ei ole monillekaan ennestään tuttua ja yrityksen palvelutarjooma herättää paljon kysymyksiä. joihin on helppo vastata sosiaalisen median avulla niin, että potentiaalisille asiakkaille aukenee helposti ja nopeasti, millaista apua yritykseltä voisi saada esimerkiksi omaa asuntoa tai kiinteistöä myydessä. Tutkimuksen pohjalta voidaan lähteä nyt kehittämään toimeksiantajan sosiaalisen median sivustoja potentiaalisten asiakkaiden toivomaan suuntaan.
Opinnäytetyötutkimus toteutettiin pääsääntöisesti haastatteluilla, joiden lisäksi kerättiin dataa myös Google Forms -työkalun avulla kirjallisesti, jotta saatiin kerättyä lisää tukevaa tai uutta näkökulmaa tuovia mielipiteitä mukaan tutkimukseen. Haastatteluiden sekä kyselylomakkeen runko oli samanlainen, jotta näistä saatu tieto oli mahdollisimman hyvin verrattavissa keskenään.
Tuloksissa nousi esiin paljon yhteneväisyyksiä. Tutkimuksen avulla vahvistui jo aiemmin luotu ajatus siitä, että erityisesti Facebook ja Instagram ovat Inkinen Petri tmi:lle sopivat sosiaalisen median sivustot kohderyhmää ajatellen. Sosiaalisen median sisällön osalta nousi esiin erityisesti tarve sille, että yrityksen toimintaa esiteltäisiin sosiaalisen median kautta. Inkinen Petri tmi:n toiminta ei ole monillekaan ennestään tuttua ja yrityksen palvelutarjooma herättää paljon kysymyksiä. joihin on helppo vastata sosiaalisen median avulla niin, että potentiaalisille asiakkaille aukenee helposti ja nopeasti, millaista apua yritykseltä voisi saada esimerkiksi omaa asuntoa tai kiinteistöä myydessä. Tutkimuksen pohjalta voidaan lähteä nyt kehittämään toimeksiantajan sosiaalisen median sivustoja potentiaalisten asiakkaiden toivomaan suuntaan.