Kiertotalouden hyödyntäminen väylärakentamisessa
Hurskainen, Maarit (2024)
Hurskainen, Maarit
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404126353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404126353
Tiivistelmä
Väylärakentamisessa on käytetty neitseellisiä luonnon kiviaineksia suuria määriä. Näiden luonnonmateriaalien käyttöä on voitu korvata hyödyntämällä erilaisia uusiomateriaaleja väylien eri rakenneosien rakennusmateriaalina. Uusiomateriaalilla voidaan myös parantaa rakenneosaan käytetyn luonnon kiviaineksen teknisiä ominaisuuksia. Väylärakentamisessa hyödynnettävät uusiomateriaalit syntyvät sivumateriaalina teollisuudessa tapahtuvien prosessien kautta, käytöstä poistettujen tuotteiden kautta tai purkumateriaalien jatkojalostuksen seurauksena. Kun uusiomateriaaleja hyödynnetään, sivumateriaalit eivät päädy jätteeksi, korvaavat neitseellisiä kiviaineksia ja vaikuttavat suotuisasti erityisesti ympäristö- ja luontoarvoihin. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella uusiomateriaalien käyttöön liittyvää lainsäädäntöä ja asetuksia, työhön tutkittavaksi valittujen uusiomateriaalien ominaisuuksia sekä käyttömahdollisuuksia työssä tarkasteltavien väylärakennuskohteiden rakenneosien materiaaleina. Tarkasteltavina väylämuotoina työssä käytettiin tie-, katu-, jalankulku- ja pyöräilyväyliä sekä ratarakentamisen kohteita. Työn tarkoituksena oli laatia yleisellä tasolla tietoa antava teos. Työ sisältää johdannon, tietoa lainsäädännöstä, tutkittaviksi valittujen uusiomateriaalien ja väyläkohteiden osuuden sekä pohdinnan. Työssä listattiin, millaisia uusiomateriaaleja tietyllä väyläkohteella voidaan hyödyntää ja selvitettiin, millaisia yleisiä vaatimuksia väyläkohteiden eri rakenneosilla on uusiomateriaalien suhteen. Ratarakenteiden osalta selvitettiin yleisesti, millaisia materiaaleja eri rakennekerroksissa on käytettävä. Tietoa kerättiin erilaisista verkkolähteistä ja painetuista teoksista. Työ koottiin yhtenäiseksi tietopaketiksi, josta löytyvät kolmentoista erilaisen uusiomateriaalin yleistietoja sekä mahdollinen soveltuvuus tutkituille väyläkohteille.