Golfjäsenyyden kehittämissuunnitelma Case: Kurk Golf ry
Felixson, Oliver (2024)
Felixson, Oliver
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404126400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404126400
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksen oli saada selville, miten Kurk Golfille voidaan luoda entistä houkuttelevampi golfjäsenyys. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Kurk Golf ry, joka on osa Kurk Golfia.
Opinnäytetyössä käsitellään asiakas sitouttamisen määritelmiä ja peruskäsitteitä. Pääasiallisena teoriana on asiakas sitouttamisen sykli ja miten sitä voidaan hyödyntää kohdeyritykseen. Brändin merkitystä sitouttamisessa on painotettu ja eritoten sitout-tamista urheiluseurassa sekä sen erityispiirteitä.
Opinnäytetyön tutkimus osiossa on asiakaskysely, jonka avulla pyritään selvittämään, mikä tekee jäsenyydestä houkuttelevan. Asiakaskysely toteutettiin osana Kurk golfin kausikyselyä ja kysely lähetettiin jokaiselle Kurk Golfin kauden 2023 jäsenelle. Asia-kaskyselyyn saimme vastauksia 259 kappaletta. Asiakaskysely koostui valmiista moni-valintakysymyksistä, joissa oli myös muutamia avoimia vastausvaihtoehtoja.
Kausikyselyn lisäksi opinnäytetyössä on hyödynnetty Kurk golfin Wisegolf CRM-järjestelmään. Wisegolf järjestelmän lisäksi, myös Golfliiton ylläpitämää Ebirdie jär-jestelmästä saatavia raportteja on yhdistetty CRM tilastoihin ja kausikyselyn vastauk-siin. Dataa ja vastauksia yhdistelemällä on opinnäytetyön lopputuloksen konkreettisia kehitysehdotuksia Kurk Golfin jäsenyyteen. Jatkossa näitä kehitysehdotuksia voi hyö-dyntää golfjäsenyyden kehittämisessä Kurk golfissa.
Opinnäytetyössä käsitellään asiakas sitouttamisen määritelmiä ja peruskäsitteitä. Pääasiallisena teoriana on asiakas sitouttamisen sykli ja miten sitä voidaan hyödyntää kohdeyritykseen. Brändin merkitystä sitouttamisessa on painotettu ja eritoten sitout-tamista urheiluseurassa sekä sen erityispiirteitä.
Opinnäytetyön tutkimus osiossa on asiakaskysely, jonka avulla pyritään selvittämään, mikä tekee jäsenyydestä houkuttelevan. Asiakaskysely toteutettiin osana Kurk golfin kausikyselyä ja kysely lähetettiin jokaiselle Kurk Golfin kauden 2023 jäsenelle. Asia-kaskyselyyn saimme vastauksia 259 kappaletta. Asiakaskysely koostui valmiista moni-valintakysymyksistä, joissa oli myös muutamia avoimia vastausvaihtoehtoja.
Kausikyselyn lisäksi opinnäytetyössä on hyödynnetty Kurk golfin Wisegolf CRM-järjestelmään. Wisegolf järjestelmän lisäksi, myös Golfliiton ylläpitämää Ebirdie jär-jestelmästä saatavia raportteja on yhdistetty CRM tilastoihin ja kausikyselyn vastauk-siin. Dataa ja vastauksia yhdistelemällä on opinnäytetyön lopputuloksen konkreettisia kehitysehdotuksia Kurk Golfin jäsenyyteen. Jatkossa näitä kehitysehdotuksia voi hyö-dyntää golfjäsenyyden kehittämisessä Kurk golfissa.