Osallisuuden vahvistaminen peruskouluissa
Silvola, Lotta; Tahvanainen, Anni (2024)
Silvola, Lotta
Tahvanainen, Anni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404136414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404136414
Tiivistelmä
Osallisuuden käsite on monitahoinen ja monimerkityksinen ja sitä voidaan pitää yhtenä hyvinvoinnin edellytyksenä. Sen keskiössä on kokemus kuulumisesta ja kuulluksi tulemisesta sekä pystyvyys vaikuttamaan itse itselleen merkittäviin asioihin. Osallisuutta tulisi pyrkiä edistämään kaikilla yhteiskunnan tasoilla. Lapset ja nuoret viettävät ison osan arjestaan peruskoulussa. Osallisuuden kokemuksen toteutuminen myös peruskoulussa on tärkeää, sillä sen kautta pystytään tukemaan lasten hyvinvointia, vahvistamaan minäpystyvyyden tunnetta, lasten ja nuorten käsitystä itsestä ja omien mielipiteiden arvosta sekä lisäämään tätä kautta koulumotivaatiota.
Opinnäytetyömme tutkimusmenetelmänä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tarkastella hankkeita liittyen osallisuuden vahvistamiseen Suomen peruskouluissa. Tavoitteenamme oli koota ja jäsennellä tietoa toimivista keinoista, joilla voidaan lisätä osallisuuden kokemusta peruskoululaisilla. Tietoperustassamme olemme syventäneet osallisuutta käsitteenä ja ilmiönä sekä käsitelleet sen oikeudellista perustaa, sen moninaisuutta ja sitä heikentäviä tekijöitä. Olemme myös sivunneet syrjäytymistä osallisuuden rinnakkaiskäsitteenä.
Aineistonamme käyttämiämme hankkeita etsimme eri rahoittajien sivustoilta sekä Google Scholar -tietokannasta. Valitsimme kuusi hanketta, jotka vastasivat parhaiten tutkimuskysymykseemme. Kaikissa hankkeissa osallisuuden tukeminen ja lisääminen olivat joko suoraan tai välillisesti tavoitteena. Näitä hankkeita ovat rahoittaneet Euroopan sosiaalirahasto (ESR), Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA), Pohjois-pohjanmaan ELY-keskus, Suomen itsenäisyyden juhlarahasto (SITRA), Opetus- ja kulttuuriministeriö sekä Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskus.
Tulokset olivat vaihtelevia hankkeiden sisällöstä ja menetelmistä riippuen, kuten myös aineiston kattavuudesta johtuen. Tulosten pohjalta voimme kuitenkin yhteenvetona nostaa osallisuuden kokemuksen tärkeyden ja sen vaikutuksen muihin elämän osa-alueisiin. Koulun nykyisessä rakenteessa on vielä kehitettävää osallisuuden kokemuksen yksilöllisessä huomioimisessa ja sen vahvistamisessa.
Opinnäytetyömme tutkimusmenetelmänä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tarkastella hankkeita liittyen osallisuuden vahvistamiseen Suomen peruskouluissa. Tavoitteenamme oli koota ja jäsennellä tietoa toimivista keinoista, joilla voidaan lisätä osallisuuden kokemusta peruskoululaisilla. Tietoperustassamme olemme syventäneet osallisuutta käsitteenä ja ilmiönä sekä käsitelleet sen oikeudellista perustaa, sen moninaisuutta ja sitä heikentäviä tekijöitä. Olemme myös sivunneet syrjäytymistä osallisuuden rinnakkaiskäsitteenä.
Aineistonamme käyttämiämme hankkeita etsimme eri rahoittajien sivustoilta sekä Google Scholar -tietokannasta. Valitsimme kuusi hanketta, jotka vastasivat parhaiten tutkimuskysymykseemme. Kaikissa hankkeissa osallisuuden tukeminen ja lisääminen olivat joko suoraan tai välillisesti tavoitteena. Näitä hankkeita ovat rahoittaneet Euroopan sosiaalirahasto (ESR), Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA), Pohjois-pohjanmaan ELY-keskus, Suomen itsenäisyyden juhlarahasto (SITRA), Opetus- ja kulttuuriministeriö sekä Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskus.
Tulokset olivat vaihtelevia hankkeiden sisällöstä ja menetelmistä riippuen, kuten myös aineiston kattavuudesta johtuen. Tulosten pohjalta voimme kuitenkin yhteenvetona nostaa osallisuuden kokemuksen tärkeyden ja sen vaikutuksen muihin elämän osa-alueisiin. Koulun nykyisessä rakenteessa on vielä kehitettävää osallisuuden kokemuksen yksilöllisessä huomioimisessa ja sen vahvistamisessa.