Takuutyömääräysten laadun parantaminen
Turkkila, Jori (2024)
Turkkila, Jori
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404126347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404126347
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä selvitettiin tilaajayrityksen yhden automerkin takuutyömääräysten virheiden ja puutteiden määrää ja niiden syitä sekä yritettiin löytää ratkaisuja niiden vähentämiseksi. Tavoitteena oli selvittää syyt virheisiin ja puutteisiin takuutyömääräyksiä valmistelevien työntekijöiden näkökulmasta, tehdä havaintojen perusteella toimenpiteitä ja tarkastella, onko niillä kohdehenkilöiden mielestä ollut vaikutusta.
Takuutöiden määrä on kasvussa autojen sähköistyessä sekä turvallisuus- ja mukavuusvarusteiden lisääntyessä, tämä tarkoittaa, että hajoavien osien ja ohjelmistovirheiden mahdollisuus kasvaa. Samalla takuutöiden osuus tuotoista kasvaa valtuutetuilla merkkikorjaamoilla.
Työ toteutettiin kartoittamalla ensin virheiden määrää takuukäsittelijöiden takuutyömääräyksissä raportoimista virheistä. Sen jälkeen työnjohtajille ja huoltoneuvojille suunnatulla kyselyllä selvitettiin mahdollisia syitä siihen, että virheitä oli suhteellisen paljon, yli 10 %:ssa työmääräyksistä. Kyselyn tulosten perusteella tehtiin muutoksia toimintatapoihin ja lopuksi selvitettiin toisella kyselyllä, kokivatko vastaajat toimenpiteiden olleen hyödyllisiä.
Lopputuloksena saatiin selvitetyksi syitä virheiden määrään sekä tehtiin toimintatapamuutoksia, kuten yhteisen Teams-kanavan perustaminen, ja esitettiin suosituksia toimintamalleista. Enemmistö koki nämä höydyllisiksi. Työn tuloksena syntyi myös ohjeistuksia, infosivu yrityksen intranetiin sekä työmääräysmalli, jotka on luovutettu vain työn tilaajan käyttöön. Haasteiksi havaittiin kiireen tunne, resurssipula sekä valmistajan takuuprosessin haasteellisuus. Prosessin kannalta merkittäväksi osoittautui yhteistyö sekä kommunikaatio osastojen välillä.
Takuutöiden määrä on kasvussa autojen sähköistyessä sekä turvallisuus- ja mukavuusvarusteiden lisääntyessä, tämä tarkoittaa, että hajoavien osien ja ohjelmistovirheiden mahdollisuus kasvaa. Samalla takuutöiden osuus tuotoista kasvaa valtuutetuilla merkkikorjaamoilla.
Työ toteutettiin kartoittamalla ensin virheiden määrää takuukäsittelijöiden takuutyömääräyksissä raportoimista virheistä. Sen jälkeen työnjohtajille ja huoltoneuvojille suunnatulla kyselyllä selvitettiin mahdollisia syitä siihen, että virheitä oli suhteellisen paljon, yli 10 %:ssa työmääräyksistä. Kyselyn tulosten perusteella tehtiin muutoksia toimintatapoihin ja lopuksi selvitettiin toisella kyselyllä, kokivatko vastaajat toimenpiteiden olleen hyödyllisiä.
Lopputuloksena saatiin selvitetyksi syitä virheiden määrään sekä tehtiin toimintatapamuutoksia, kuten yhteisen Teams-kanavan perustaminen, ja esitettiin suosituksia toimintamalleista. Enemmistö koki nämä höydyllisiksi. Työn tuloksena syntyi myös ohjeistuksia, infosivu yrityksen intranetiin sekä työmääräysmalli, jotka on luovutettu vain työn tilaajan käyttöön. Haasteiksi havaittiin kiireen tunne, resurssipula sekä valmistajan takuuprosessin haasteellisuus. Prosessin kannalta merkittäväksi osoittautui yhteistyö sekä kommunikaatio osastojen välillä.