Varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia lastensuojeluilmoitusprosessista : moniammatillinen yhteistyö
Jokiniemi, Erika; Sinkkonen, Janina; Sneck, Amanda (2024)
Jokiniemi, Erika
Sinkkonen, Janina
Sneck, Amanda
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404126369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404126369
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksessa kaikilla työntekijöillä on lain asettama velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus huolen herätessä. Tilanteita voi olla joskus vaikeaa tunnistaa ja työntekijöillä saattaa olla tilanteista hyvin erilaisia näkemyksiä ja kokemuksia. Opinnäytetyössä tarkastellaan erään espoolaisen varhaiskasvatusyksikön työntekijöiden kokemuksia lastensuojeluilmoitusprosessista ja siihen liittyvästä moniammatillisesta työstä. Toimintaympäristö sijoittuu päiväkodissa järjestettävään varhaiskasvatukseen ja sitä ohjaaviin lakeihin. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu moniammatillisesta yhteistyöstä sekä huolen puheeksi otosta, joka on osa lastensuojeluilmoitusprosessia. Työntekijöiden kokemuksia peilataan myös niihin lakeihin ja säädöksiin, jotka ohjaavat varhaiskasvatustoimintaa.
Kvalitatiivisen opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä toimi puolistrukturoitu teemahaastattelu. Aineisto kerättiin tammikuussa 2024 haastattelemalla yhteistyökumppanina toimineen päiväkodin työntekijöitä videoyhteyden välityksellä. Haastatteluun osallistui kaksi varhaiskasvatuksen opettajaa ja kolme varhaiskasvatuksen lastenhoitajaa. Haastateltavista osa työskenteli esiopetuksessa. Haastateltavat saivat ennen haastattelua teemahaastattelun rungon, jota mukaillen molemmat haastattelut etenivät. Kahdesta pidetystä ryhmähaastattelusta kerätty aineisto litteroitiin ja aineiston analyysissa hyödynnettiin teemoittelua.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että varhaiskasvatusyksikön työntekijöillä on pääasiassa tietoa ja kokemusta lastensuojeluilmoituksen tekemisestä, mutta tilanteissa koetaan silti myös epävarmuutta. Moniammatillista työtä tehdään varhaiskasvatuksessa paljon. Tulokset osoittavat, että työntekijät kokevat lastensuojeluilmoitusprosessissa moniammatillisesti saatavan tuen tärkeänä. Opinnäytetyön tuloksissa korostuu erityisesti tiimiltä, työyhteisöltä ja esihenkilöiltä saatavan tuen tarpeellisuus. Lisäksi mahdollisuus konsultoida lastensuojelun tai sosiaalihuollon ammattilaisia koetaan merkityksellisenä lastensuojeluilmoitusprosessin eri vaiheissa. Yhteistyöhön lastensuojelun kanssa liittyy myös haasteita. Tuloksista nähdään, että työntekijät kaipaavat enemmän tietoa tilanteen etenemisestä lastensuojeluilmoituksen tekemisen jälkeen.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuuden kehittämistyössä, esimerkiksi yhteisiä toimintatapoja tai -ohjeita kootessa, yhteistyöpäiväkodissa sekä laajemmin esimerkiksi koko Espoon kaupungin varhaiskasvatuksessa. Aihe tulee aina olemaan ajankohtainen kaikessa varhaiskasvatuksessa ja siksi aihe kaipaisi myös laajempaa tuoretta tutkimustietoa. Laajemman tutkimustiedon avulla esimerkiksi lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen moniammatillisen työn toimivuutta voitaisiin pyrkiä kehittämään jopa valtakunnallisesti.
Kvalitatiivisen opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä toimi puolistrukturoitu teemahaastattelu. Aineisto kerättiin tammikuussa 2024 haastattelemalla yhteistyökumppanina toimineen päiväkodin työntekijöitä videoyhteyden välityksellä. Haastatteluun osallistui kaksi varhaiskasvatuksen opettajaa ja kolme varhaiskasvatuksen lastenhoitajaa. Haastateltavista osa työskenteli esiopetuksessa. Haastateltavat saivat ennen haastattelua teemahaastattelun rungon, jota mukaillen molemmat haastattelut etenivät. Kahdesta pidetystä ryhmähaastattelusta kerätty aineisto litteroitiin ja aineiston analyysissa hyödynnettiin teemoittelua.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että varhaiskasvatusyksikön työntekijöillä on pääasiassa tietoa ja kokemusta lastensuojeluilmoituksen tekemisestä, mutta tilanteissa koetaan silti myös epävarmuutta. Moniammatillista työtä tehdään varhaiskasvatuksessa paljon. Tulokset osoittavat, että työntekijät kokevat lastensuojeluilmoitusprosessissa moniammatillisesti saatavan tuen tärkeänä. Opinnäytetyön tuloksissa korostuu erityisesti tiimiltä, työyhteisöltä ja esihenkilöiltä saatavan tuen tarpeellisuus. Lisäksi mahdollisuus konsultoida lastensuojelun tai sosiaalihuollon ammattilaisia koetaan merkityksellisenä lastensuojeluilmoitusprosessin eri vaiheissa. Yhteistyöhön lastensuojelun kanssa liittyy myös haasteita. Tuloksista nähdään, että työntekijät kaipaavat enemmän tietoa tilanteen etenemisestä lastensuojeluilmoituksen tekemisen jälkeen.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuuden kehittämistyössä, esimerkiksi yhteisiä toimintatapoja tai -ohjeita kootessa, yhteistyöpäiväkodissa sekä laajemmin esimerkiksi koko Espoon kaupungin varhaiskasvatuksessa. Aihe tulee aina olemaan ajankohtainen kaikessa varhaiskasvatuksessa ja siksi aihe kaipaisi myös laajempaa tuoretta tutkimustietoa. Laajemman tutkimustiedon avulla esimerkiksi lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen moniammatillisen työn toimivuutta voitaisiin pyrkiä kehittämään jopa valtakunnallisesti.