IT-palvelunhallinnan kehittäminen pienessä IT-palveluyrityksessä
Tokee, Teemu (2024)
Tokee, Teemu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404156493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404156493
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mistä asioista IT-palvelunhallinta (Information Technology Service Management, ITSM) muodostuu ja miten sen kehittämistä voidaan tehdä kypsyysmallien avulla. Palvelunhallintaa ja kypsyysmalleja tarkasteltiin erityisesti tietotekniikan infrastruktuurikirjaston (Information Technology Infrastructure Library, ITIL) näkökulmasta.
Tutkimuksellisen kehittämistehtävän tavoitteena oli muodostaa kokonaiskäsitys kohdeyrityksen IT-palvelunhallinnan nykytilasta ja antaa ehdotuksia palvelunhallinnan kehittämiseen. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona pienelle IT-palveluyritykselle, jonka ydinliiketoiminta keskittyy ohjelmistojen toimitusprojekteihin ja projektien jälkeisiin tuki- ja ylläpitopalveluihin. Kehittämistehtävän lähtökohtana oli yhtäältä havaitut puutteet kohdeyrityksen nykyisessä tuki- ja ylläpitopalveluiden toiminnassa ja toisaalta pyrkimys vahvistaa kyseisten palveluiden osuutta liiketoiminnasta tulevaisuudessa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin laadullisin menetelmin. Metodina käytettiin yksilöhaastatteluja, jotka toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tulosten perusteella arvioitiin kohdeyrityksen IT-palvelunhallinnan kypsyyttä ITIL-kypsyysmallia soveltaen ja annettiin kehittämisehdotuksia seuraavan kypsyystason saavuttamiseksi.
Korkean tason kypsyysarviointi osoitti kohdeyrityksen palvelunhallinnan kypsyyden olevan alustavalla tasolla. Tuloksissa havaittiin, että kohdeyrityksen IT-palvelunhallinta on muodostunut orgaanisesti ja sen kehittäminen on tapahtunut reaktiivisesti liiketoiminnan kasvaessa. Hallittujen toimintatapojen puute näkyy muun muassa rajallisena palvelunhallinnan ja arvon luonnin ymmärryksenä sekä epäselvyyksinä tuki- ja ylläpitopalveluiden organisoimisessa. Kohdeyritykselle annettiin kehitysehdotuksia ITILin ohjaavien periaatteiden, hallintatavan, palvelun arvoketjun ja jatkuvan parantamisen näkökulmista.
Tutkimuksellisen kehittämistehtävän tavoitteena oli muodostaa kokonaiskäsitys kohdeyrityksen IT-palvelunhallinnan nykytilasta ja antaa ehdotuksia palvelunhallinnan kehittämiseen. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona pienelle IT-palveluyritykselle, jonka ydinliiketoiminta keskittyy ohjelmistojen toimitusprojekteihin ja projektien jälkeisiin tuki- ja ylläpitopalveluihin. Kehittämistehtävän lähtökohtana oli yhtäältä havaitut puutteet kohdeyrityksen nykyisessä tuki- ja ylläpitopalveluiden toiminnassa ja toisaalta pyrkimys vahvistaa kyseisten palveluiden osuutta liiketoiminnasta tulevaisuudessa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin laadullisin menetelmin. Metodina käytettiin yksilöhaastatteluja, jotka toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tulosten perusteella arvioitiin kohdeyrityksen IT-palvelunhallinnan kypsyyttä ITIL-kypsyysmallia soveltaen ja annettiin kehittämisehdotuksia seuraavan kypsyystason saavuttamiseksi.
Korkean tason kypsyysarviointi osoitti kohdeyrityksen palvelunhallinnan kypsyyden olevan alustavalla tasolla. Tuloksissa havaittiin, että kohdeyrityksen IT-palvelunhallinta on muodostunut orgaanisesti ja sen kehittäminen on tapahtunut reaktiivisesti liiketoiminnan kasvaessa. Hallittujen toimintatapojen puute näkyy muun muassa rajallisena palvelunhallinnan ja arvon luonnin ymmärryksenä sekä epäselvyyksinä tuki- ja ylläpitopalveluiden organisoimisessa. Kohdeyritykselle annettiin kehitysehdotuksia ITILin ohjaavien periaatteiden, hallintatavan, palvelun arvoketjun ja jatkuvan parantamisen näkökulmista.