Sähkölinja-auton R744- ja R134a-HVAC-järjestelmien vertailu lämmitystilanteessa
Myllymäki, Tapio (2024)
Myllymäki, Tapio
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404136413
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404136413
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdytään Volvon sähkölinja-autojen kokonaisenergiankulutukseen sekä erityisesti ajonaikaisen lämmityksen ja ilmastoinnin energiankulutukseen. Opinnäytetyössä vertaillaan myös eri ilmastointi- ja lämmitysjärjestelmillä varustettuja sähkölinja-autoja. Vertailtavat järjestelmät ovat R134a-ilmastointi ja R744-ilmastointi. Testijakso ajoittuu joulukuuhun 2023, kahdelle peräkkäiselle viikolle, 4.12.2023–17.12.2023 jolloin R744-ilmastoinnin vesi-ilmalämpöpumpputekniikkaa on otollinen hyödyntää.
Opinnäytetyön alussa tarkastellaan lämpöpumpun teoriaa, jonka jälkeen syvennytään R744-ilmastoinnin eri kylmäainekiertoihin.
Pääasiallinen tutkimus perustuu Volvon telematiikkasovellukseen, Volvo Connectiin. Kokonaisenergiankulutuksen kannalta on tärkeää myös polttoainekäyttöisen lisälämmittimen polttoaineenkulutus lämmitystilanteessa, ja siksi kulutusluvut on pyydetty liikennöitsijöiltä erikseen.
Yhteenvedossa on vertailtu kahdella edellä mainitulla ilmastointijärjestelmällä varustettujen, Volvon sähkölinja-autojen sähkön- ja dieselöljyn kulutuksia. Lopuksi todetaan, että R744-ilmastointijärjestelmä kulutti testijakson aikana hieman enemmän sähköenergiaa R134a-ilmastointijärjestelmään verrattuna, mutta säästi polttoainetta merkittävästi. Vertailu tarkkoine kulutuslukuineen jää Volvon sisäiseen käyttöön.
Opinnäytetyön alussa tarkastellaan lämpöpumpun teoriaa, jonka jälkeen syvennytään R744-ilmastoinnin eri kylmäainekiertoihin.
Pääasiallinen tutkimus perustuu Volvon telematiikkasovellukseen, Volvo Connectiin. Kokonaisenergiankulutuksen kannalta on tärkeää myös polttoainekäyttöisen lisälämmittimen polttoaineenkulutus lämmitystilanteessa, ja siksi kulutusluvut on pyydetty liikennöitsijöiltä erikseen.
Yhteenvedossa on vertailtu kahdella edellä mainitulla ilmastointijärjestelmällä varustettujen, Volvon sähkölinja-autojen sähkön- ja dieselöljyn kulutuksia. Lopuksi todetaan, että R744-ilmastointijärjestelmä kulutti testijakson aikana hieman enemmän sähköenergiaa R134a-ilmastointijärjestelmään verrattuna, mutta säästi polttoainetta merkittävästi. Vertailu tarkkoine kulutuslukuineen jää Volvon sisäiseen käyttöön.