Maanmittauslaitoksen palveluihin sekä kiinteistöasioihin liittyvien pankin sisäisten ohjeistusten kehittäminen
Huttunen, Jessica (2024)
Huttunen, Jessica
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404156490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404156490
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Maanmittauslaitoksen (MML) palveluihin ja kiinteistöasioihin liittyvien pankin sisäisten ohjeistusten kehittäminen. Työn tarkoituksena oli kartoittaa pankin yritysasiakkaista vastaavien henkilöiden eli asiakasvastaavien osaamista ja nykyohjeistusten tilannetta MML:n palveluihin ja kiinteistöasioihin liittyen sekä myös selvittää, millaisille ohjeistuksille olisi tarvetta tulevaisuudessa. Työn tavoitteena oli luoda uutta tietoa, jonka pohjalta uudistetut ohjeistukset laaditaan opinnäytetyöstä erillisenä projektina. Ohjeistuksia kehittämällä pyritään lisäämään asiakasvastaavien kiinteistöasioihin liittyvää osaamista, sujuvoittamaan kiinteistöasioihin liittyviä prosesseja koko prosessiketjussa asiakkaan, pankin ja MML:n välillä sekä parantamaan asiakaskokemusta tulevaisuudessa.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen metodeja. Tutkimusaineisto kerättiin kyselytutkimuksella, joka sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Kyselytutkimus toteutettiin helmi–maaliskuussa 2023 noin 300:lle asiakasvastuulliselle, joista kyselyyn vastasi 35 %. Tutkimusaineiston analysoinnissa hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selville, että nykyiset kiinteistöasioihin liittyvät ohjeistukset ovat liian tulkinnanvaraisia, heterogeenisiä, kirjoittajansa näköisiä ja niistä puuttuvat johdannot, termistöt, prosessikuvaukset sekä punainen lanka. Asiakasvastaavia häiritsi, että nykyiset ohjeistukset ovat yhteiset henkilö- ja yritysasiakkaille, eikä yritysasiakkaiden tarpeita ole huomioitu niissä riittävästi. Asiakasvastaavat kokivat yleisen kiinteistöasioihin liittyvän osaamisensa riittäväksi, mutta yksityiskohdat, esimerkiksi termit tuottavat heille haasteita. Ohjeistuksia voidaan kehittää muun muassa yhtenäistämällä sivustohierarkiaa, parantamalla hakutoimintoa, eriyttämällä henkilö- ja yritysasiakkaiden ohjeistukset, tarkentamalla ja lisäämällä ohjeistuksia, prosessikuvauksia ja termistöä, ottamalla asiantuntijoita mukaan ohjeiden laadintaan (laatunäkökulma ja hiljaisen tiedon jakaminen) sekä hyödyntämällä malliesimerkkejä ja koulutusvideoita osana ohjeiden sisältöä.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen metodeja. Tutkimusaineisto kerättiin kyselytutkimuksella, joka sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Kyselytutkimus toteutettiin helmi–maaliskuussa 2023 noin 300:lle asiakasvastuulliselle, joista kyselyyn vastasi 35 %. Tutkimusaineiston analysoinnissa hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selville, että nykyiset kiinteistöasioihin liittyvät ohjeistukset ovat liian tulkinnanvaraisia, heterogeenisiä, kirjoittajansa näköisiä ja niistä puuttuvat johdannot, termistöt, prosessikuvaukset sekä punainen lanka. Asiakasvastaavia häiritsi, että nykyiset ohjeistukset ovat yhteiset henkilö- ja yritysasiakkaille, eikä yritysasiakkaiden tarpeita ole huomioitu niissä riittävästi. Asiakasvastaavat kokivat yleisen kiinteistöasioihin liittyvän osaamisensa riittäväksi, mutta yksityiskohdat, esimerkiksi termit tuottavat heille haasteita. Ohjeistuksia voidaan kehittää muun muassa yhtenäistämällä sivustohierarkiaa, parantamalla hakutoimintoa, eriyttämällä henkilö- ja yritysasiakkaiden ohjeistukset, tarkentamalla ja lisäämällä ohjeistuksia, prosessikuvauksia ja termistöä, ottamalla asiantuntijoita mukaan ohjeiden laadintaan (laatunäkökulma ja hiljaisen tiedon jakaminen) sekä hyödyntämällä malliesimerkkejä ja koulutusvideoita osana ohjeiden sisältöä.