Laitepalveluprosessin ja asiakaskokemuksen kehittäminen IT-palveluliiketoiminnassa
Savolainen, Eeli (2024)
Savolainen, Eeli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404156574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404156574
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli parantaa Vetonaula Oy:n laitepalvelun asiakaskokemusta sekä antaa kehitysehdotuksia asiakaskokemuskeskeisen organisaatiokulttuurin vahvistamiseksi.
Nykytila-analyysissa kuvatusta laitepalveluprosessista sekä asiakaskokemusstrategian toteutumisesta löydettyjen heikkouksien perusteella tutkittiin teoriaa asiakaskokemusten merkityksestä ja asiakaskokemukseen liittyvistä ominaispiirteistä sekä B2B-liiketoimintaan liittyvistä erityispiirteistä. Lisäksi esiteltiin asiakaskokemusstrategian operatiivisen johtamisen työkaluja. Nykytila-analyysin ja kirjallisuustutkimuksen perusteella muodostettiin teoreettinen viitekehys, jonka pohjalta insinöörityön kehitysehdotus rakennettiin.
Kehitysehdotuksen ensimmäisen vaiheen tuotoksina ehdotettiin asiakaskokemusstrategian vahvistamista pitämällä säännöllisiä sisäisiä asiakaskokemustyöpajoja sekä asiakkaita sitouttavia asiakkuudenhallintapalavereita. Palvelupolku sekä blueprinting-prosessikuvaukset tehtiin laitepalveluprosessin palveluotannon ja palvelunäyttämön välisten suhteiden selvittämiseksi. Lisäksi ehdotettiin CES-asiakaskokemusmittareiden implementoimista laitepalveluprosessiin sekä negatiivisten palautteiden esihenkilötason käsittelyn tuomista näkyväksi myös palautteiden antajille.
Kehitysehdotuksen toisessa vaiheessa validoitiin uusi Autopilot Premium -asennustuote, jolla ensimmäisen vaiheen kuvauksissa tunnistettuja kipupisteitä voitiin eliminoida. Asennustuotteesta sekä työasematoimituksen yhteydessä lähetettävästä pakkauskortista tehtiin tuoteluonnokset. Lopuksi laitepalveluprosessiin liittyvät kehitysehdotukset kuvattiin viimeiseen blueprinting-kuvaukseen.
Insinöörityön tuotosten avulla Vetonaula Oy voi kehittää laitepalvelunsa asiakaskokemusta sekä parantaa entisestään asiakaskokemuskeskeistä organisaatiokulttuuriaan. Projektin tuotokset ovat nopeasti implementoitavissa yrityksen toimintoihin.
Nykytila-analyysissa kuvatusta laitepalveluprosessista sekä asiakaskokemusstrategian toteutumisesta löydettyjen heikkouksien perusteella tutkittiin teoriaa asiakaskokemusten merkityksestä ja asiakaskokemukseen liittyvistä ominaispiirteistä sekä B2B-liiketoimintaan liittyvistä erityispiirteistä. Lisäksi esiteltiin asiakaskokemusstrategian operatiivisen johtamisen työkaluja. Nykytila-analyysin ja kirjallisuustutkimuksen perusteella muodostettiin teoreettinen viitekehys, jonka pohjalta insinöörityön kehitysehdotus rakennettiin.
Kehitysehdotuksen ensimmäisen vaiheen tuotoksina ehdotettiin asiakaskokemusstrategian vahvistamista pitämällä säännöllisiä sisäisiä asiakaskokemustyöpajoja sekä asiakkaita sitouttavia asiakkuudenhallintapalavereita. Palvelupolku sekä blueprinting-prosessikuvaukset tehtiin laitepalveluprosessin palveluotannon ja palvelunäyttämön välisten suhteiden selvittämiseksi. Lisäksi ehdotettiin CES-asiakaskokemusmittareiden implementoimista laitepalveluprosessiin sekä negatiivisten palautteiden esihenkilötason käsittelyn tuomista näkyväksi myös palautteiden antajille.
Kehitysehdotuksen toisessa vaiheessa validoitiin uusi Autopilot Premium -asennustuote, jolla ensimmäisen vaiheen kuvauksissa tunnistettuja kipupisteitä voitiin eliminoida. Asennustuotteesta sekä työasematoimituksen yhteydessä lähetettävästä pakkauskortista tehtiin tuoteluonnokset. Lopuksi laitepalveluprosessiin liittyvät kehitysehdotukset kuvattiin viimeiseen blueprinting-kuvaukseen.
Insinöörityön tuotosten avulla Vetonaula Oy voi kehittää laitepalvelunsa asiakaskokemusta sekä parantaa entisestään asiakaskokemuskeskeistä organisaatiokulttuuriaan. Projektin tuotokset ovat nopeasti implementoitavissa yrityksen toimintoihin.