Videopelien vaikutus nuorten miesten mielenterveyteen
Johansson, Sonja; Koramo, Saana (2024)
Johansson, Sonja
Koramo, Saana
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404156579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404156579
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia videopelaamisen vaikutuksia nuorten miesten mielenterveyteen. Tavoitteena oli selvittää, kuinka monet 18–29-vuotiaat miehet kokevat videopelien vaikuttavan heidän mielenterveyteensä, miten he kokevat oman pelaamisen ja millaisia pelitottumuksia heillä on. Keskeisempänä kysymyksenä oli videopelien yhteys nuorten miesten mielenterveyteen. Selvitettiin myös osaavatko miehet tunnistaa itsessään videopelien tuomia vaikutuksia.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin kvantitatiivista sekä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja kohderyhmänä oli kaikki Suomessa asuvat 18–29-vuotiaat miehet. Aineiston analysointi toteutettiin SPSS (Stastical Package for Social Sciences Statistics) ja Microsoft Excel —ohjelmistoilla.
Tutkimus osoitti, että videopelaamisella oli lähes yhtä paljon myönteisiä sekä kielteisiä vaikutuksia nuoren miehen mielenterveyteen. Vastauksien perusteella miehet olivat epävarmoja avunpiiristä, mutta tunnistivat kuitenkin ongelmallisia käyttäytymismalleja liittyen videopelaamiseen.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää apuna terveydenhuollon ammattilaisten työssä. Tarkoituksena oli lisätä tietoisuutta pelaajille sekä heidän lähipiirillensä.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin kvantitatiivista sekä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja kohderyhmänä oli kaikki Suomessa asuvat 18–29-vuotiaat miehet. Aineiston analysointi toteutettiin SPSS (Stastical Package for Social Sciences Statistics) ja Microsoft Excel —ohjelmistoilla.
Tutkimus osoitti, että videopelaamisella oli lähes yhtä paljon myönteisiä sekä kielteisiä vaikutuksia nuoren miehen mielenterveyteen. Vastauksien perusteella miehet olivat epävarmoja avunpiiristä, mutta tunnistivat kuitenkin ongelmallisia käyttäytymismalleja liittyen videopelaamiseen.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää apuna terveydenhuollon ammattilaisten työssä. Tarkoituksena oli lisätä tietoisuutta pelaajille sekä heidän lähipiirillensä.