Auditiivisen saavutettavuuden käytännöt pelisuunnittelussa : katsaus videopelien saavutettavuuteen
Marjo, Emil (2024)
Marjo, Emil
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166673
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään videopelien saavutettavuutta syventymällä tarkemmin kuulorajoitteisille tarkoitetun auditiivisen saavutettavuuden käytännön menetelmiin. Työ toimii opastyyppisenä katsauksena aiheeseen, ja sen tavoitteena on tarjota lukijalle eväät huomioida saavutettavuutta omalla alallaan sekä soveltaa auditiivisen saavutettavuuden menetelmiä projekteissaan. Lisäksi henkilökohtaisena tavoitteena oli kehittää kirjoittajan omaa osaamista sekä tietoa saavutettavuudesta pelisuunnittelun näkökulmasta.
Työn tietoperustan merkittävimpinä lähteinä hyödynnettiin niin videopelien saavutettavuuden yksittäisten asiantuntijoiden kuin myös alan ammattilaisten muodostamien yhteisöjen tietokantoja, oppaita ja artikkeleita. Etenkin käytännön menetelmien soveltamista läpikäydessä päädyttiin kuitenkin tekemään päätelmiä myös kirjoittajan omien havaintojen pohjalta, tiettyjä aiheita koskevan luotettavan lähteistön puutteessa. Useissa työn osioissa nostetaan esille konkreettisia esimerkkejä eri peleistä tekstiä havainnollistamaan.
Opinnäytetyön keskeisimpänä johtopäätöksenä selvisi, että kattavan auditiivisen saavutettavuuden toteuttaminen on laajalti kiinni pelinkehittäjien luovuudesta sekä kyvystä soveltaa erityyppisiä visuaalisia käyttöliittymäelementtejä. Saavutettavuutta yleisemmin edistävä seikka on pelin kustomoinnin tarjoaminen; näin pelaaja voi mukauttaa pelikokemusta omien tarpeidensa mukaan. Työssä tehtiin myös tärkeä havainto siitä, että videopelissä ilmeneviä saavutettavuusongelmia voi ehkäistä huomioimalla rajoitteiset pelaajat jo pelimekaniikkoja suunnitellessa.
Työn tietoperustan merkittävimpinä lähteinä hyödynnettiin niin videopelien saavutettavuuden yksittäisten asiantuntijoiden kuin myös alan ammattilaisten muodostamien yhteisöjen tietokantoja, oppaita ja artikkeleita. Etenkin käytännön menetelmien soveltamista läpikäydessä päädyttiin kuitenkin tekemään päätelmiä myös kirjoittajan omien havaintojen pohjalta, tiettyjä aiheita koskevan luotettavan lähteistön puutteessa. Useissa työn osioissa nostetaan esille konkreettisia esimerkkejä eri peleistä tekstiä havainnollistamaan.
Opinnäytetyön keskeisimpänä johtopäätöksenä selvisi, että kattavan auditiivisen saavutettavuuden toteuttaminen on laajalti kiinni pelinkehittäjien luovuudesta sekä kyvystä soveltaa erityyppisiä visuaalisia käyttöliittymäelementtejä. Saavutettavuutta yleisemmin edistävä seikka on pelin kustomoinnin tarjoaminen; näin pelaaja voi mukauttaa pelikokemusta omien tarpeidensa mukaan. Työssä tehtiin myös tärkeä havainto siitä, että videopelissä ilmeneviä saavutettavuusongelmia voi ehkäistä huomioimalla rajoitteiset pelaajat jo pelimekaniikkoja suunnitellessa.