Osallistava ja kohdennettu strategiaviestintä organisaation menestyksen kulmakivenä
Juura, Johanna (2024)
Juura, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404156556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404156556
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä pureudutaan siihen, millaista hyvä strategiaviestintä ja miksi osallistaminen ja viestinnän kohdentaminen on tärkeää. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Yritys X:lle, joka on kansainvälinen asiantuntijaorganisaatio ja se on kirjoitettu syksyn 2023 ja talven 2024 aikana. Työ on toteutettu tutkimustyyppisenä kehittämistyönä. Tutkimuksessa lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta ja menetelminä kvalitatiivista haastattelua ja vertailuanalyysiä. Kvalitatiiviset haastattelut toteutettiin 28.12.2023—30.1.2024 aikana. Työ on rajattu uuden strategiakauden sisäiseen viestintään, osallistavan viestinnän tutkimiseen. Aihe on jokaiselle yritykselle tärkeä, sillä yrityksen tulisi uuden strategiakauden alussa pohtia strategian lisäksi strategiaviestintään vaikuttavia asioita. Nämä vaikuttavat asiat voivat olla joko organisaation sisältä kumpuavia tai esimerkiksi liiketoimintaympäristöstä tai ympäröivästä maailmantilanteesta johtuvia.
Strategiaviestintä on perinteisesti tullut ylhäältä alaspäin, johdolta henkilökunnalle. Eli johto on linjannut sen, mikä on uusi strategia ja se on kerrottu sitten henkilökunnalle odottaen kaikkien toteuttavan uutta strategiaa. Pelkkä johdon strategisen vision kertominen henkilökunnalle ei kuitenkaan riitä, vaan tutkimustulokset osoittavat sen, että henkilökunnan on tärkeää olla osana strategiaa jo luomisvaiheesta lähtien ja ymmärtää kuinka se vaikuttaa heidän työhönsä. Strategiaviestinnässä tärkeää on viestinnän selkeys konkreettisin esimerkein, jotta henkilöstö ymmärtää sen, kuinka strategia vaikuttaa juuri hänen työhönsä ja miksi. Tärkeää on myös huolehtia viestinnästä läpi koko strategiakauden, osallistaen henkilöstöä heti alusta pitäen siihen mukaan. Varsinkin keskijohto on kriittisessä asemassa strategiaviestinnän läpiviennissä ja yksi vahva menetelmä on sitoa strategia vuositavoitteisiin. Pelkkä tavoitteisiin sitominen ei kuitenkaan riitä, vaan strategiasta pitää viestiä mahdollisimman monella eri tavalla ja kanavalla, sillä henkilöstö sisäistää asioita eri tavoin ja toisto auttaa asioiden oppimisessa. Lisäksi viestintä tulee kohdentaa eri kohderyhmille henkilöstössä. Onnistunut strategiaviestintä on osallistavaa, monipuolista, toistuvaa ja kohdennettua.
Työn tietoperusta pohjautuu kirjallisuuslähteisiin ja ajankohtaisiin artikkeleihin strategiasta ja viestinnästä. Tietoperusta kohdentuu erityisesti siihen, miten uudet sukupolvet tahtovat kokea merkityksellisyyttä tekemästään työstään ja tahtovat olla osallisina ja vaikuttaa oman työpaikkansa asioihin. Sen takia henkilöstön osallistaminen jo strategian suunnitteluvaiheessa on tärkeää ja keskijohdon on tärkeää ymmärtää uusi strategia ja se, kuinka siitä tulee viestiä. Työn tietoperustassa esitellään useita erilaisia henkilöstöä osallistavia keinoja tehdä strategiaviestintää, annetaan näistä käytännön esimerkkejä ja perustellaan, miksi nämä keinot ovat toimivia. Strategiaviestintää tarkastellaan myös erilaisten ilmiöiden ja tulevaisuuden trendien kautta ja pohditaan niiden mahdollisia vaikutuksia.
Tehdyt kvalitatiiviset haastattelut antavat konkreettisia esimerkkejä siitä, miten Yritys X:n henkilöstö on kokenut viimeisimmän strategiaviestinnän ja kuinka sitä voisi parantaa seuraavalle strategiakaudelle. Vertailuanalyysissa perehdytään positiivisten käytännön esimerkkien avulla siihen, miten muissa yrityksissä on tehty ja toteutettu strategiaa ja strategiaviestintää.
Strategiaviestintä on perinteisesti tullut ylhäältä alaspäin, johdolta henkilökunnalle. Eli johto on linjannut sen, mikä on uusi strategia ja se on kerrottu sitten henkilökunnalle odottaen kaikkien toteuttavan uutta strategiaa. Pelkkä johdon strategisen vision kertominen henkilökunnalle ei kuitenkaan riitä, vaan tutkimustulokset osoittavat sen, että henkilökunnan on tärkeää olla osana strategiaa jo luomisvaiheesta lähtien ja ymmärtää kuinka se vaikuttaa heidän työhönsä. Strategiaviestinnässä tärkeää on viestinnän selkeys konkreettisin esimerkein, jotta henkilöstö ymmärtää sen, kuinka strategia vaikuttaa juuri hänen työhönsä ja miksi. Tärkeää on myös huolehtia viestinnästä läpi koko strategiakauden, osallistaen henkilöstöä heti alusta pitäen siihen mukaan. Varsinkin keskijohto on kriittisessä asemassa strategiaviestinnän läpiviennissä ja yksi vahva menetelmä on sitoa strategia vuositavoitteisiin. Pelkkä tavoitteisiin sitominen ei kuitenkaan riitä, vaan strategiasta pitää viestiä mahdollisimman monella eri tavalla ja kanavalla, sillä henkilöstö sisäistää asioita eri tavoin ja toisto auttaa asioiden oppimisessa. Lisäksi viestintä tulee kohdentaa eri kohderyhmille henkilöstössä. Onnistunut strategiaviestintä on osallistavaa, monipuolista, toistuvaa ja kohdennettua.
Työn tietoperusta pohjautuu kirjallisuuslähteisiin ja ajankohtaisiin artikkeleihin strategiasta ja viestinnästä. Tietoperusta kohdentuu erityisesti siihen, miten uudet sukupolvet tahtovat kokea merkityksellisyyttä tekemästään työstään ja tahtovat olla osallisina ja vaikuttaa oman työpaikkansa asioihin. Sen takia henkilöstön osallistaminen jo strategian suunnitteluvaiheessa on tärkeää ja keskijohdon on tärkeää ymmärtää uusi strategia ja se, kuinka siitä tulee viestiä. Työn tietoperustassa esitellään useita erilaisia henkilöstöä osallistavia keinoja tehdä strategiaviestintää, annetaan näistä käytännön esimerkkejä ja perustellaan, miksi nämä keinot ovat toimivia. Strategiaviestintää tarkastellaan myös erilaisten ilmiöiden ja tulevaisuuden trendien kautta ja pohditaan niiden mahdollisia vaikutuksia.
Tehdyt kvalitatiiviset haastattelut antavat konkreettisia esimerkkejä siitä, miten Yritys X:n henkilöstö on kokenut viimeisimmän strategiaviestinnän ja kuinka sitä voisi parantaa seuraavalle strategiakaudelle. Vertailuanalyysissa perehdytään positiivisten käytännön esimerkkien avulla siihen, miten muissa yrityksissä on tehty ja toteutettu strategiaa ja strategiaviestintää.