Joukkueurheilijan henkilöbrändin rakentaminen
Koivusaari, Iida (2024)
Koivusaari, Iida
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166697
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Joukkueurheilija X:lle henkilöbrändiopas sisältäen ohjeistuksen siitä, miten hän voi tuoda henkilöbrändiään esiin Instagramissa sekä haastatteluissa. Henkilöbrändiopas kohdennettiin toimeksiantajalle ja oppaassa otettiin huomioon kaksi hänen tavoitteidensa toteutumisen ja henkilöbrändinsä rakentamisen kannalta oleellista kohderyhmää: valmentajat ja seuran juniorit.
Työn teoreettinen viitekehys koostui kahdesta pääluvusta, jotka käsittelivät brändejä ja brändien rakentamista sekä urheilumaailman erityispiirteitä. Toiminnallisessa osuudessa hyödynnettiin teoreettisen viitekehyksen lisäksi kehittämistyön menetelminä haastattelua, benchmarking-menetelmää sekä havainnointia. Toiminnallisessa osuudessa käsiteltiin myös, miten kerätyn aineiston pohjalta luotiin henkilöbrändiopas sekä Joukkueurheilija X:n asemointi. Lopuksi tarkasteltiin kriittisesti tuotosta sekä opinnäytetyöprosessia.
Toiminnallisessa osuudessa syntyi henkilöbrändiopas maaliskuussa 2024. Henkilöbrändioppaassa on esitetty Joukkueurheilija X:n arvot, missio, visio, arvolupaus, TOPSTAR-malli, positiokartat, kohdepersoonat, ohjeistus henkilöbrändin mukaiseen Instagram-profiiliin ja erityyppisiin Instagram-julkaisuihin, sekä haastattelun muistilista.
Työn toistettavuuden helpottamiseksi, opinnäytetyön liitteiksi laitettiin haastattelussa käytetty puolistrukturoitu haastattelurunko sekä työssä syntynyt henkilöbrändiopas. Opinnäytetyö tarjosi henkilöbrändioppaan toimeksiantajalle sekä yleisesti käytettävän rungon henkilöbrändin rakentamiseen joukkueurheilijoille.
Toimeksiantaja voi hyödyntää opinnäytetyöprosessissa syntynyttä henkilöbrändiopasta oman henkilöbrändinsä rakentamiseen. Henkilöbrändioppaan avulla hän voi parantaa vuorovaikutusta itselleen merkityksellisten kohderyhmien kanssa, ja tätä kautta vahvistaa henkilöbrändiään. Henkilöbrändinsä vahvistaminen tukee häntä uratavoitteidensa saavuttamisessa urheilun parissa.
Työn teoreettinen viitekehys koostui kahdesta pääluvusta, jotka käsittelivät brändejä ja brändien rakentamista sekä urheilumaailman erityispiirteitä. Toiminnallisessa osuudessa hyödynnettiin teoreettisen viitekehyksen lisäksi kehittämistyön menetelminä haastattelua, benchmarking-menetelmää sekä havainnointia. Toiminnallisessa osuudessa käsiteltiin myös, miten kerätyn aineiston pohjalta luotiin henkilöbrändiopas sekä Joukkueurheilija X:n asemointi. Lopuksi tarkasteltiin kriittisesti tuotosta sekä opinnäytetyöprosessia.
Toiminnallisessa osuudessa syntyi henkilöbrändiopas maaliskuussa 2024. Henkilöbrändioppaassa on esitetty Joukkueurheilija X:n arvot, missio, visio, arvolupaus, TOPSTAR-malli, positiokartat, kohdepersoonat, ohjeistus henkilöbrändin mukaiseen Instagram-profiiliin ja erityyppisiin Instagram-julkaisuihin, sekä haastattelun muistilista.
Työn toistettavuuden helpottamiseksi, opinnäytetyön liitteiksi laitettiin haastattelussa käytetty puolistrukturoitu haastattelurunko sekä työssä syntynyt henkilöbrändiopas. Opinnäytetyö tarjosi henkilöbrändioppaan toimeksiantajalle sekä yleisesti käytettävän rungon henkilöbrändin rakentamiseen joukkueurheilijoille.
Toimeksiantaja voi hyödyntää opinnäytetyöprosessissa syntynyttä henkilöbrändiopasta oman henkilöbrändinsä rakentamiseen. Henkilöbrändioppaan avulla hän voi parantaa vuorovaikutusta itselleen merkityksellisten kohderyhmien kanssa, ja tätä kautta vahvistaa henkilöbrändiään. Henkilöbrändinsä vahvistaminen tukee häntä uratavoitteidensa saavuttamisessa urheilun parissa.