Vuorotyönjohdon perehdytys : Kiertokaaren vuorotyönjohdon perehdytys Vuolearning-ympäristössä
Nordlund, Saara (2024)
Nordlund, Saara
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166733
Tiivistelmä
Työn aiheena oli esitellä sähköiseen perehdytykseen siirtymisen edut sekä kertoa, millä tavoin Kiertokaarella on toteutettu vuorotyönjohdon perehdytys sähköisessä Vuolearning-ympäristössä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli siirtää Kiertokaaren vuorotyöjohdon perehdytys ja koota siihen liittyvät materiaalit sähköiseen Vuolearning-oppimisympäristöön. Vuolearning-oppimisympäristö on osa hybridiperehdytystä, joka vapauttaa tulevaisuudessa työnjohdon resursseja, kun jokavuotiset työnjohtoharjoittelijat tai jos esimerkiksi kokonaan uusi vuorotyönjohtaja aloittaa tehtävässä.
Työssä pohdittiin sähköisten oppimisympäristöjen merkitystä nykypäivän työympäristössä ja sitä, mitä hyötyä organisaatiolla sähköisestä perehdytyksestä on ja ennen kaikkea millainen voimavara onnistunut perehdytys on. Työhön koottiin teoriapainotteisesti hyvän johtamisen kulmakiviä sekä pohdittiin hyvää esihenkilötyöskentelyä. Kaikki tämä johtamista ja esihenkilötyöskentelyä koskeva materiaali on opinäytetyön myötä myös osa vuorotyönjohdon perehdytysmateriaalia. Vuolearning-oppimisympäristöön koottiin teoriamuodossa, esimerkein sekä ohjeistuksin kaikki vuorotyöjohdon työtehtävät. Oppimisympäristön luotiin niin, että se toimii myös itsenäisesti, tukena ja turvana uusille työnjohtajille tai työnjohtoharjoittelijoille. Raportissa on esitetty tiivistetysti sekä kuvallisin esimerkein oppimisympäristön sisältö.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin ja koottiin kattava perehdytysmateriaali uusien vuorotyönjohtajien sekä vuorotyöjohtoharjoittelijoiden käyttöön. Luotu Vuolearning-oppimisympäristö vapauttaa resursseja ja takaa jatkossa kaikille perehtyjille yhtenäisen ja tasalaatuisen perehdytyksen. Perehdytystä ja sen edistymistä voidaan sähköisen oppimisympäristön ansiosta seuraamaan tarkemmin. Se toimii myös nykyisellä vuorotyönjohdolla vähintäänkin tärkeiden yhteystietojen puhelinluettelona.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli siirtää Kiertokaaren vuorotyöjohdon perehdytys ja koota siihen liittyvät materiaalit sähköiseen Vuolearning-oppimisympäristöön. Vuolearning-oppimisympäristö on osa hybridiperehdytystä, joka vapauttaa tulevaisuudessa työnjohdon resursseja, kun jokavuotiset työnjohtoharjoittelijat tai jos esimerkiksi kokonaan uusi vuorotyönjohtaja aloittaa tehtävässä.
Työssä pohdittiin sähköisten oppimisympäristöjen merkitystä nykypäivän työympäristössä ja sitä, mitä hyötyä organisaatiolla sähköisestä perehdytyksestä on ja ennen kaikkea millainen voimavara onnistunut perehdytys on. Työhön koottiin teoriapainotteisesti hyvän johtamisen kulmakiviä sekä pohdittiin hyvää esihenkilötyöskentelyä. Kaikki tämä johtamista ja esihenkilötyöskentelyä koskeva materiaali on opinäytetyön myötä myös osa vuorotyönjohdon perehdytysmateriaalia. Vuolearning-oppimisympäristöön koottiin teoriamuodossa, esimerkein sekä ohjeistuksin kaikki vuorotyöjohdon työtehtävät. Oppimisympäristön luotiin niin, että se toimii myös itsenäisesti, tukena ja turvana uusille työnjohtajille tai työnjohtoharjoittelijoille. Raportissa on esitetty tiivistetysti sekä kuvallisin esimerkein oppimisympäristön sisältö.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin ja koottiin kattava perehdytysmateriaali uusien vuorotyönjohtajien sekä vuorotyöjohtoharjoittelijoiden käyttöön. Luotu Vuolearning-oppimisympäristö vapauttaa resursseja ja takaa jatkossa kaikille perehtyjille yhtenäisen ja tasalaatuisen perehdytyksen. Perehdytystä ja sen edistymistä voidaan sähköisen oppimisympäristön ansiosta seuraamaan tarkemmin. Se toimii myös nykyisellä vuorotyönjohdolla vähintäänkin tärkeiden yhteystietojen puhelinluettelona.