Nuorten mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistäminen : psykofyysinen lähestymistapa ja keholliset keinot
Kuula-Harimaa, Mirva (2024)
Kuula-Harimaa, Mirva
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166724
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluissa työskentelevien hoidonantajien osaamista nuorten hyvinvoinnin ja mielenterveyden edistämisessä. Tavoitteena oli järjestää koulutus psykofyysisestä lähestymistavasta ja kehollisista keinoista sekä koota koulutusaineisto perehdytysmateriaaliksi hoidonantajien käyttöön.
Kehittämistyön menetelmänä oli konstruktiivisen tutkimuksen lähestymistapa. Aineiston kerääminen toteutui kahdessa vaiheessa kyselyjen avulla. Kyselyihin ja yhteiskehittelyihin osallistui nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluissa työskenteleviä hoidonantajia. Tavoitteena oli selvittää mitä psykofyysisiä ja kehollisia keinoja hoidonantajilla on tällä hetkellä käytössä nuorten hyvinvoinnin ja mielenterveyden edistämiseksi sekä toiveita koulutuksen sisältöön. Kyselyihin vastaaminen ja yhteiskehittelyt tapahtuivat sähköisellä alustalla seinätekniikkaa hyödyntäen. Vastausten avulla löytyivät koulutuksen teemat ja sisältö.
Kehittämistyön prosessissa valmistui kaksi koulutustilaisuutta sekä perehdytysmateriaali psykofyysisestä lähestymistavasta ja kehollisista keinoista. Koulutukset toteutuivat kahden tunnin lähitapaamisena ja tunnin mittaisena etätapaamisena. Koulutuksen materiaaleista koottu perehdytysmateriaali on nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluissa työskentelevien hoidonantajien käytettävissä.
Nuorten terveyden, mielenterveyden ja arjen hallinnan haasteet ovat kokonaisvaltaisia ja monimuotoisia. Hoidonantajilta tämä vaatii osaamista sekä laaja-alaista ja kokonaisvaltaista lähestymistapaa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys tuo esille psykofyysisen lähestymistavan ja kehollisten keinojen perusteita. Moniammatillisen työn tiivistäminen sekä yhteisen kielen rakentaminen eri ammattialojen välillä on tärkeää, jotta hoidon jatkuvuus tulisi taattua.
Kehittämistyön menetelmänä oli konstruktiivisen tutkimuksen lähestymistapa. Aineiston kerääminen toteutui kahdessa vaiheessa kyselyjen avulla. Kyselyihin ja yhteiskehittelyihin osallistui nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluissa työskenteleviä hoidonantajia. Tavoitteena oli selvittää mitä psykofyysisiä ja kehollisia keinoja hoidonantajilla on tällä hetkellä käytössä nuorten hyvinvoinnin ja mielenterveyden edistämiseksi sekä toiveita koulutuksen sisältöön. Kyselyihin vastaaminen ja yhteiskehittelyt tapahtuivat sähköisellä alustalla seinätekniikkaa hyödyntäen. Vastausten avulla löytyivät koulutuksen teemat ja sisältö.
Kehittämistyön prosessissa valmistui kaksi koulutustilaisuutta sekä perehdytysmateriaali psykofyysisestä lähestymistavasta ja kehollisista keinoista. Koulutukset toteutuivat kahden tunnin lähitapaamisena ja tunnin mittaisena etätapaamisena. Koulutuksen materiaaleista koottu perehdytysmateriaali on nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluissa työskentelevien hoidonantajien käytettävissä.
Nuorten terveyden, mielenterveyden ja arjen hallinnan haasteet ovat kokonaisvaltaisia ja monimuotoisia. Hoidonantajilta tämä vaatii osaamista sekä laaja-alaista ja kokonaisvaltaista lähestymistapaa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys tuo esille psykofyysisen lähestymistavan ja kehollisten keinojen perusteita. Moniammatillisen työn tiivistäminen sekä yhteisen kielen rakentaminen eri ammattialojen välillä on tärkeää, jotta hoidon jatkuvuus tulisi taattua.