Luovuuden voima-Nuorten henkisen hyvinvoinnin vahvistaminen luovan toiminnan keinoin
Helppi, Kerttu-Liisa (2024)
Helppi, Kerttu-Liisa
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176779
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli kehittämistyö ja osa Kaksisuuntaiset ry: n Aallonmurtaja-hanketta. Hankkeen tavoitteena on nuorten henkisen hyvinvoinnin lisääntyminen ja osatavoitteena, että kaksisuuntaista mielialahäiriötä tai skitsoaffektiivista häiriötä sairastava saa osallisuuden kokemuksia, vertaistukea, yhteisöllisyyden tunnetta, ja että tieto sairaudesta lisääntyy. Yhdistyksessä halutaan kehittää ja järjestää hankkeen aikana uusia tapahtumia, vertaistukiryhmiä sekä ystävätoimintaa.
Opinnäytetyössä seurataan luovan tekemisen hyvinvointia lisääviä vaikutuksia ja kokemuksia nuorten henkiseen hyvinvointiin. Opinnäytetyön aikana suunniteltiin ja toteutettiin luovia, intuitiivisen maalaamisen taidepajoja 16–29-vuotiaille nuorille, joita kaksisuuntainen mielialahäiriö tai skitsoaffektiivinen häiriö koskettaa omakohtaisesti tai läheisen kautta. Taidepajojen tavoitteena oli nuorten henkisen hyvinvoinnin lisääntyminen luovia menetelmiä käyttäen. Osallistujat oppisivat tutkimaan omia tunteitaan ja ilmaisemaan niitä. Nuoret kokisivat yhteenkuuluvuutta, syntyisi uusia ystävyyksiä ja he saisivat toisistaan vertaistukea ja kokisivat henkisen hyvinvoinnin kasvua. Tavoitteena oli, että yhdistys voisi jatkossakin käyttää taidepajoja ja tätä suunnittelemaa toiminnassaan mahdollisimman monipuolisesti.
Taidepajan suunnittelussa on käytetty tukena erilaisia palvelumuotoilunmenetelmiä, muun muassa benchmarkingia, sidosryhmäkarttaa, empatiakarttaa, palvelupolkuja, SWOT-analyysejä, tarinoita ja haastatteluja. Näiden menetelmien avulla hahmottui kokonaisuus ja ymmärrys, jota taidepajan suunnittelussa vaadittiin. Taidepajojen henkisen hyvinvoinnin vahvistavaa merkitystä nuorille mitattiin muun muassa taidepajoissa tapahtuvan havainnoinnin, aloituskyselyn sekä loppukyselyn, ja pajoista saadun palautteen avulla. Lopputuloksena Kaksisuuntaiset ry sai tästä käyttökelpoisen taidepaja- mallin, jota he voivat jatkossakin toteuttaa osana nuorten henkisen hyvinvoinnin lisääntymisen kehittämistä.
Opinnäytetyössä seurataan luovan tekemisen hyvinvointia lisääviä vaikutuksia ja kokemuksia nuorten henkiseen hyvinvointiin. Opinnäytetyön aikana suunniteltiin ja toteutettiin luovia, intuitiivisen maalaamisen taidepajoja 16–29-vuotiaille nuorille, joita kaksisuuntainen mielialahäiriö tai skitsoaffektiivinen häiriö koskettaa omakohtaisesti tai läheisen kautta. Taidepajojen tavoitteena oli nuorten henkisen hyvinvoinnin lisääntyminen luovia menetelmiä käyttäen. Osallistujat oppisivat tutkimaan omia tunteitaan ja ilmaisemaan niitä. Nuoret kokisivat yhteenkuuluvuutta, syntyisi uusia ystävyyksiä ja he saisivat toisistaan vertaistukea ja kokisivat henkisen hyvinvoinnin kasvua. Tavoitteena oli, että yhdistys voisi jatkossakin käyttää taidepajoja ja tätä suunnittelemaa toiminnassaan mahdollisimman monipuolisesti.
Taidepajan suunnittelussa on käytetty tukena erilaisia palvelumuotoilunmenetelmiä, muun muassa benchmarkingia, sidosryhmäkarttaa, empatiakarttaa, palvelupolkuja, SWOT-analyysejä, tarinoita ja haastatteluja. Näiden menetelmien avulla hahmottui kokonaisuus ja ymmärrys, jota taidepajan suunnittelussa vaadittiin. Taidepajojen henkisen hyvinvoinnin vahvistavaa merkitystä nuorille mitattiin muun muassa taidepajoissa tapahtuvan havainnoinnin, aloituskyselyn sekä loppukyselyn, ja pajoista saadun palautteen avulla. Lopputuloksena Kaksisuuntaiset ry sai tästä käyttökelpoisen taidepaja- mallin, jota he voivat jatkossakin toteuttaa osana nuorten henkisen hyvinvoinnin lisääntymisen kehittämistä.