2D-pelihahmon animaatiotekniikat
Varrio, Veera (2024)
Varrio, Veera
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176771
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on perehtyä niihin eri tekniikoihin, joilla 2D-pelihahmoa voidaan animoida. Tavoitteena on havainnoimalla, vertailemalla ja kokeilemalla selvittää, mitä eroja, hyötyjä ja heikkouksia tekniikoilla on ja millaisiin tarkoituksiin eri tekniikat sopivat.
Animaatiotekniikoita eritellään opinnäytetyössä käytännön peliesimerkkien avulla. Lisäksi rigataan hahmo Unityssa. Opinnäytetyössä esitellään myös hahmoanimaation tekemisessä käytettäviä yleisimpiä ohjelmia sekä pelimoottoreihin sisäänrakennettuja ominaisuuksia tähän liittyen. Opinnäytetyössä perehdytään animoitavan pelihahmon suunnitteluun muun muassa valitun alustan, peligenren, peliperspektiivin ja visuaalisen tyylin näkökulmista. Työssä läpikäydään myös pelihahmojen historiaa, sillä teknologian kehittyminen on vaikuttanut paljon pelihahmojen suunnitteluun ja animaatioon.
Opinnäytetyössä tehtyjen havaintojen perusteella saatiin eväitä hahmosuunnittelun tueksi sekä löydettiin animaatiotekniikoita vertailemalla niiden etuja ja rajallisuuksia. Kriteereinä vertailulle käytettiin muun muassa ajankäyttöä, budjettia ja visuaalista tyyliä. Animaatiotekniikoiden yhdistäminen johti usein haluttuihin lopputuloksiin.
Animaatiotekniikoita eritellään opinnäytetyössä käytännön peliesimerkkien avulla. Lisäksi rigataan hahmo Unityssa. Opinnäytetyössä esitellään myös hahmoanimaation tekemisessä käytettäviä yleisimpiä ohjelmia sekä pelimoottoreihin sisäänrakennettuja ominaisuuksia tähän liittyen. Opinnäytetyössä perehdytään animoitavan pelihahmon suunnitteluun muun muassa valitun alustan, peligenren, peliperspektiivin ja visuaalisen tyylin näkökulmista. Työssä läpikäydään myös pelihahmojen historiaa, sillä teknologian kehittyminen on vaikuttanut paljon pelihahmojen suunnitteluun ja animaatioon.
Opinnäytetyössä tehtyjen havaintojen perusteella saatiin eväitä hahmosuunnittelun tueksi sekä löydettiin animaatiotekniikoita vertailemalla niiden etuja ja rajallisuuksia. Kriteereinä vertailulle käytettiin muun muassa ajankäyttöä, budjettia ja visuaalista tyyliä. Animaatiotekniikoiden yhdistäminen johti usein haluttuihin lopputuloksiin.