2D-animaation jälkikäsittely: Valo visuaalisena elementtinä
Knutars, Veera (2024)
Knutars, Veera
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176781
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin 2D-animaation valaisua. Tavoitteena oli selvittää, kuinka valoa voi käyttää 2D-animaatiossa sen tunnelmaa ja ulkonäköä kohottavana elementtinä. Näkökulmana oli erityisesti valaisun lisääminen tai muokkaaminen jälkikäsittelyssä.
Työ koostuu teoreettisesta viitekehyksestä ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuudessa selvitetään valaisun tehtävää 2D-animaatiossa, sen suhdetta visuaalisiin kuvanrakennuskomponentteihin sekä miten sitä voi toteuttaa animaatiotuotannon jälkikäsittelyvaiheessa. Tietoaines koottiin kirjallisuudesta, artikkeleista ja tutkimuksista sekä 3D-animaation että elokuvauksen alalta, koska 2D-animaation valaisusta ei ole juuri saatavilla omaa materiaalia.
Toiminnallisessa osuudessa valaistiin jälkikäsittelynä lyhyt 2D-animaatio kahdella eri tavalla, huomioiden teoreettisessa osuudessa opitut ja hyväksi havaitut menetelmät. Näitä otoksia arvioitiin suhteessa toisiinsa sekä työn tavoitteeseen.
Lopputuloksena huomattiin, että suunnitelmallinen 2D-animaation valaisu paransi työn laatua huomattavasti. Lisäksi valaisun toteuttaminen jälkikäsittelynä antoi paljon vapauksia ja mahdollisti luovia ratkaisuja. Pelkästään jälkikäsittelyyn luottaminen kuitenkin aiheutti myös ongelmia. Vaikka ei voida olla täysin varmoja, välittyykö tavoiteltu tunnelma jokaiselle katsojalle, on valaisun vaikutus silti tärkeää huomioida. Valo ja visuaaliset komponentit ovat aina läsnä 2D-animaatiossa, joten niitä on parempi käyttää hyödyksi kuin jättää huomiotta.
Työ koostuu teoreettisesta viitekehyksestä ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuudessa selvitetään valaisun tehtävää 2D-animaatiossa, sen suhdetta visuaalisiin kuvanrakennuskomponentteihin sekä miten sitä voi toteuttaa animaatiotuotannon jälkikäsittelyvaiheessa. Tietoaines koottiin kirjallisuudesta, artikkeleista ja tutkimuksista sekä 3D-animaation että elokuvauksen alalta, koska 2D-animaation valaisusta ei ole juuri saatavilla omaa materiaalia.
Toiminnallisessa osuudessa valaistiin jälkikäsittelynä lyhyt 2D-animaatio kahdella eri tavalla, huomioiden teoreettisessa osuudessa opitut ja hyväksi havaitut menetelmät. Näitä otoksia arvioitiin suhteessa toisiinsa sekä työn tavoitteeseen.
Lopputuloksena huomattiin, että suunnitelmallinen 2D-animaation valaisu paransi työn laatua huomattavasti. Lisäksi valaisun toteuttaminen jälkikäsittelynä antoi paljon vapauksia ja mahdollisti luovia ratkaisuja. Pelkästään jälkikäsittelyyn luottaminen kuitenkin aiheutti myös ongelmia. Vaikka ei voida olla täysin varmoja, välittyykö tavoiteltu tunnelma jokaiselle katsojalle, on valaisun vaikutus silti tärkeää huomioida. Valo ja visuaaliset komponentit ovat aina läsnä 2D-animaatiossa, joten niitä on parempi käyttää hyödyksi kuin jättää huomiotta.