Serious Gaming, Pelitoiminnan strategia TKI-toimijoille
Konttinen, Jaana (2024)
Konttinen, Jaana
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404186850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404186850
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulu, Hyvinvointi-tutkimusala. Työn keskiössä oli pelitoiminnan strategian luominen yleisellä tasolla, jonka tarkoituksena on tarjota pohja, jonka avulla eri organisaatiot voivat kehittää omaa strategista lähestymistapaansa pelitoimintaan. Työssä hyödynnettiin "Good Gaming in Finland" -hankkeen aineistoa, josta analysoitiin tietoja strategian kehittämisen tueksi. Tutkimuskysymys muodostui seuraavaksi: Voiko strateginen lähestyminen vakiinnuttaa pelitoimintoja organisaatioissa?
Opinnäytetyössä pureuduttiin strategisen suunnittelun teoreettisiin perusteisiin ja pyrittiin löytämään ja validoimaan menetelmiä sekä työkaluja, jotka sopivat parhaiten pelitoiminnan ainutlaatuiseen kontekstiin. Analyysissa käytettiin hyväksi Power BI (Business Intelligence) -ohjelmistoa, joka mahdollisti datan monipuolisen visualisoinnin ja syvällisen analysoinnin, sekä tekoälyä laadullisen aineiston käsittelyssä. Näin saavutettiin digitalisaation vaatimukset huomioon ottava lopputulos.
Työn tärkeimpiä tuotoksia olivat pelitoiminnan strategiaa tukevat SWOT- ja VRIO-analyysit, tiekartta sekä toimintasuunnitelma. Toimintasuunnitelma tarjoaa konkreettiset askeleet strategian käytäntöön viemiseksi. Johtopäätöksissä avataan opinnäytetyön saavutuksia ja tuloksia laajemmin, ja ehdotukset jatkokehitykseksi tarjoavat strategian kehittäjille syvemmän ymmärryksen ja laajemman perspektiivin pelitoiminnan strategisen suunnittelun mahdollisuuksista.
Opinnäytetyö antaa vankan perustan pelitoiminnan strategisen lähestymisen kehittämiselle ja tarjoaa käytännön työkaluja ja menetelmiä, joita organisaatiot voivat hyödyntää omien pelitoimintojensa suunnittelussa ja toteutuksessa. Työ osoittaa, kuinka strateginen suunnittelu voi auttaa vakiinnuttamaan ja kehittämään pelitoimintaa organisaatioissa, tarjoten samalla uusia näkökulmia ja kehitysmahdollisuuksia alalle.
Opinnäytetyössä pureuduttiin strategisen suunnittelun teoreettisiin perusteisiin ja pyrittiin löytämään ja validoimaan menetelmiä sekä työkaluja, jotka sopivat parhaiten pelitoiminnan ainutlaatuiseen kontekstiin. Analyysissa käytettiin hyväksi Power BI (Business Intelligence) -ohjelmistoa, joka mahdollisti datan monipuolisen visualisoinnin ja syvällisen analysoinnin, sekä tekoälyä laadullisen aineiston käsittelyssä. Näin saavutettiin digitalisaation vaatimukset huomioon ottava lopputulos.
Työn tärkeimpiä tuotoksia olivat pelitoiminnan strategiaa tukevat SWOT- ja VRIO-analyysit, tiekartta sekä toimintasuunnitelma. Toimintasuunnitelma tarjoaa konkreettiset askeleet strategian käytäntöön viemiseksi. Johtopäätöksissä avataan opinnäytetyön saavutuksia ja tuloksia laajemmin, ja ehdotukset jatkokehitykseksi tarjoavat strategian kehittäjille syvemmän ymmärryksen ja laajemman perspektiivin pelitoiminnan strategisen suunnittelun mahdollisuuksista.
Opinnäytetyö antaa vankan perustan pelitoiminnan strategisen lähestymisen kehittämiselle ja tarjoaa käytännön työkaluja ja menetelmiä, joita organisaatiot voivat hyödyntää omien pelitoimintojensa suunnittelussa ja toteutuksessa. Työ osoittaa, kuinka strateginen suunnittelu voi auttaa vakiinnuttamaan ja kehittämään pelitoimintaa organisaatioissa, tarjoten samalla uusia näkökulmia ja kehitysmahdollisuuksia alalle.