Konsernin sisäisen logistiikan saattaminen hiilineutraaliksi
Valli, Aapo (2024)
Valli, Aapo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404186936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404186936
Tiivistelmä
Yritysten toiminnasta aiheutuvia päästöjä tullaan ohjaaman yhä enemmän lainsäädännöllisin keinoin Europan unionin, valtion ja kaupunkien asettamien tavoitteiden mukaisesti. Opinnäytetyön tavoitteena oli vastata kysymykseen: miten yritys x:n eri maissa sijaitsevien tehtaiden välinen logistiikka saadaan hiilineutraaliksi ja antaa toteutuskelpoisia kehitysehdotuksia toimeksiantajalle.
Opinnäytetyön ainestoa kerättiin avainhenkilöiden haastatteluilla sekä tutkimalla olemassa olevien tietojärjestelmien tietoja. Määrällistä tutkimusmenetelmää sovellettiin tietojärjestelmien tilastotietoihin kuljetuksista. Laadullista tutkimusmenetelmää sovellettiin haastatteluilla kerättyyn aineistoon. Työssä koottiin tietoa julkaisuista ja oppaista, miten kuljetuspäästöt laskentaan. Opinnäytetyön tietoperusta perustui kirjallisuuteen, ohjaaviin asiakirjalähteisiin ja artikkeleihin, joista koottiin ajankohtaista tietoa ja eri tahojen asettamia tavoitteita yritysten vastuullisuustyössä.
Opinnäytetyössä selvitettiin, mistä syntyvät tehtaiden väliset kuljetuspäästöt ja miten lasketaan vaikutusalueen 3 epäsuorat päästöt tehtaiden välisissä kuljetuksissa Greenhouse Gas-protokollan standardin mukaan. Kuljetuspäästöjen vähentämiseksi työn tulokset sisältävät kuljetuskustannusten, päästölaskennan ja haastatteluaineiston pohjalta muodostettuja kehitysehdotuksia ja johtopäätöksiä.
Tutkimustulosten perusteella voitiin päätellä, että tehtaiden välisiä kuljetuksia olisi mahdollista kehittää hiilineutraaleimmiksi. Sekä määrällisten että laadullisten tulosten perusteella tehtiin johtopäätös, että kuljetuskustannuksia ja kuljetuspäästöjä on mahdollista vähentää toimintaa parantamalla. Määrällisesti suurimmat päästövähennykset ja kustannussäästöt on saatavissa lentorahdeista. Yhteistyön lisääminen eri sidosryhmien välillä olisi tärkeintä, jotta kehitystä saadaan aikaiseksi. Tehtaiden välisten hankintatapojen pysyvä muuttaminen vaatisi lisätutkimuksia, jotta voitaisiin lisätä vastuullista materiaalien hankintaa ja saada täten aikaan kustannussäästöjä.
Opinnäytetyön ainestoa kerättiin avainhenkilöiden haastatteluilla sekä tutkimalla olemassa olevien tietojärjestelmien tietoja. Määrällistä tutkimusmenetelmää sovellettiin tietojärjestelmien tilastotietoihin kuljetuksista. Laadullista tutkimusmenetelmää sovellettiin haastatteluilla kerättyyn aineistoon. Työssä koottiin tietoa julkaisuista ja oppaista, miten kuljetuspäästöt laskentaan. Opinnäytetyön tietoperusta perustui kirjallisuuteen, ohjaaviin asiakirjalähteisiin ja artikkeleihin, joista koottiin ajankohtaista tietoa ja eri tahojen asettamia tavoitteita yritysten vastuullisuustyössä.
Opinnäytetyössä selvitettiin, mistä syntyvät tehtaiden väliset kuljetuspäästöt ja miten lasketaan vaikutusalueen 3 epäsuorat päästöt tehtaiden välisissä kuljetuksissa Greenhouse Gas-protokollan standardin mukaan. Kuljetuspäästöjen vähentämiseksi työn tulokset sisältävät kuljetuskustannusten, päästölaskennan ja haastatteluaineiston pohjalta muodostettuja kehitysehdotuksia ja johtopäätöksiä.
Tutkimustulosten perusteella voitiin päätellä, että tehtaiden välisiä kuljetuksia olisi mahdollista kehittää hiilineutraaleimmiksi. Sekä määrällisten että laadullisten tulosten perusteella tehtiin johtopäätös, että kuljetuskustannuksia ja kuljetuspäästöjä on mahdollista vähentää toimintaa parantamalla. Määrällisesti suurimmat päästövähennykset ja kustannussäästöt on saatavissa lentorahdeista. Yhteistyön lisääminen eri sidosryhmien välillä olisi tärkeintä, jotta kehitystä saadaan aikaiseksi. Tehtaiden välisten hankintatapojen pysyvä muuttaminen vaatisi lisätutkimuksia, jotta voitaisiin lisätä vastuullista materiaalien hankintaa ja saada täten aikaan kustannussäästöjä.