Supersankarihahmon visuaalisuuden toteutus 3D-ohjelmalla : sarjakuvamainen ulkonäkö toon shading -tekniikalla
Virtanen, Henri (2024)
Virtanen, Henri
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404196943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404196943
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin supersankarin ja vanhojen supersankarisarjakuvien visuaalisuuden esittämistä 3D-mallinnetussa ja teksturoidussa supersankarihahmossa. Teoriaosuudessa käsiteltiin supersankarisarjakuvien supersankarin luonnetta ja visuaalisuutta perehtymällä ensimmäiseen supersankariin eli Teräsmieheen, joka toimi inspiraationa oman hahmon tekemiselle. Samalla myös tarkasteltiin supersankarigenren syntymistä ja sitä mitkä asiat ovat vaikuttaneet supersankarin arkkityypin muotoutumiseen. Työssä selvitettiin mitä cel-shading ja toon shading käytännössä tarkoittavat käymällä läpi cel-shading-nimisen tekniikan historiaa ja käyttöä 2D-animaatiossa sekä sen digitaalista hyödyntämistä, joka tunnetaan nimellä toon shading.
Opinnäytetyön toiminnallinen osa käsitteli ensin lyhyesti 3D-hahmon skulptaamista supersankarin näköiseksi ja automaattista rigaamista ja animoimista. Sarjakuvamaista 2D-visuaalisuutta 3D-hahmon teksturoinnissa tutkittiin käyttäen teoriaosuudessa tarkasteltua tekniikkaa nimeltä toon shading. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka tehdä toon shading -teksturointia 3D-ohjelmassa käyttäen Cinema 4D:tä ja Redshift-renderöijää. Työssä selvisi, että Cinema 4D:n Redshift-renderöijässä on mahdollista saavuttaa sarjakuvamainen 2D-visuaalisuus 3D-mallinnetulle hahmolle.
Opinnäytetyön toiminnallinen osa käsitteli ensin lyhyesti 3D-hahmon skulptaamista supersankarin näköiseksi ja automaattista rigaamista ja animoimista. Sarjakuvamaista 2D-visuaalisuutta 3D-hahmon teksturoinnissa tutkittiin käyttäen teoriaosuudessa tarkasteltua tekniikkaa nimeltä toon shading. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka tehdä toon shading -teksturointia 3D-ohjelmassa käyttäen Cinema 4D:tä ja Redshift-renderöijää. Työssä selvisi, että Cinema 4D:n Redshift-renderöijässä on mahdollista saavuttaa sarjakuvamainen 2D-visuaalisuus 3D-mallinnetulle hahmolle.