ABCDE-menetelmä hoidontarpeen arvioinnin työvälineenä: hoitajan osaamisen kehittäminen asumispalveluyksikkö Pielakodissa
Leutonen, Pauli; Tähtinen, Taina; Vihtola, Satu; Leutonen, Pauli (2024)
Leutonen, Pauli
Tähtinen, Taina
Vihtola, Satu
Leutonen, Pauli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404196961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404196961
Tiivistelmä
Potilaan hoidontarpeen arviointi tarkoittaa potilaan hoidon tarpeiden tutkimista ja arviointia. ABCDE-menetelmä sopii potilaan tilan arvioimiseen kaikissa hoitotilanteissa. Menetelmällä arvioidaan systemaattisesti sekä toiste-tusti potilaan peruselintoimintoja, jotka ovat hengitys, verenkierto ja tajunnantaso. Näissä ilmenevät häiriöt voi-vat olla henkeä uhkaavia, joten peruselintoimintojen arvioinnin tulisi olla jokaisen terveydenhuollon ammattilai-sen perusvalmiuksia. Terveydenhuollon ammattilaisten koulutuksessa laajasti sovellettava simulaatio-oppiminen on tärkein käytössä oleva työkalu, koska oppiminen on kokemuksellista ja tutkitusti tehokasta. Simulaatiokoulu-tuksessa oppiminen toteutuu aidon tuntuiseksi rakennetussa ympäristössä, jossa koulutus etenee vaiheittain. Näitä vaiheita ovat valmistautuminen, harjoitus ja jälkipuinti.
Kehittämistyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida simulaatiokoulutus potilaan hoidontarpeen arvioinnista Pielakodin tehostetun palveluasumisen yksikön henkilökunnalle ABCDE-menetelmää hyödyntäen. Toimeksiantajana toimi Pohjois-Savon hyvinvointialue. Simuloimalla tapahtuvan koulutuspäivän tavoitteena oli kehittää henkilökunnan havainnointikykyä akuutissa tilanteessa olevan potilaan voinnin tunnistamisessa sekä tilanteen arviointia ABCDE-menetelmän avulla. Tavoitteena oli kehittää näyttöön perustuvaa osaamista perus-elintoimintojen häiriöiden arvioinnissa, voinnin muutosten tarkkailussa ja hoitotyön päätösten teossa.
Simulaatiokoulutus pidettiin helmikuussa 2024 ja simulaatioihin osallistui yhteensä 24 henkilöä. Simulaatiokoulu-tus toteutettiin Pielakodin yhteisötilassa. Koulutus sisälsi sekä teoria- että toiminnallisen osuuden: teoriaosuuteen kuului ABCDE-menetelmän Power Point - esitys ja toiminnallisessa osuudessa simuloitiin 3 henkilön ryhmissä erilaisia potilastilanteita. Toteutuksen jälkeen simulaatiokoulutuksesta kerättyjen anonyymien palautteiden tulok-sista voitiin päätellä, että simulaatiokoulutukset olivat kaikkien mielestä hyödyllisiä.
Yhteenvetona voidaan todeta että, simulaatiokoulutus vastasi hyvin työelämä edustajan tarpeisiin, se koettiin positiivisena ja hoidon tarpeen arviointia vahvistavana menetelmänä. Kehittämistyömme tärkein tavoite oli tuoda ABCDE- menetelmää hoitajan työvälineeksi hoidontarpeen arvioinnissa akuuteissa tilanteissa ja keräämämme anonyymi palaute osoitti, että 24 vastaajasta kaikki kertoivat kehittyneen hoidontarpeen arvioinnissa ABCDE- menetelmää käyttäen.
Kehittämistyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida simulaatiokoulutus potilaan hoidontarpeen arvioinnista Pielakodin tehostetun palveluasumisen yksikön henkilökunnalle ABCDE-menetelmää hyödyntäen. Toimeksiantajana toimi Pohjois-Savon hyvinvointialue. Simuloimalla tapahtuvan koulutuspäivän tavoitteena oli kehittää henkilökunnan havainnointikykyä akuutissa tilanteessa olevan potilaan voinnin tunnistamisessa sekä tilanteen arviointia ABCDE-menetelmän avulla. Tavoitteena oli kehittää näyttöön perustuvaa osaamista perus-elintoimintojen häiriöiden arvioinnissa, voinnin muutosten tarkkailussa ja hoitotyön päätösten teossa.
Simulaatiokoulutus pidettiin helmikuussa 2024 ja simulaatioihin osallistui yhteensä 24 henkilöä. Simulaatiokoulu-tus toteutettiin Pielakodin yhteisötilassa. Koulutus sisälsi sekä teoria- että toiminnallisen osuuden: teoriaosuuteen kuului ABCDE-menetelmän Power Point - esitys ja toiminnallisessa osuudessa simuloitiin 3 henkilön ryhmissä erilaisia potilastilanteita. Toteutuksen jälkeen simulaatiokoulutuksesta kerättyjen anonyymien palautteiden tulok-sista voitiin päätellä, että simulaatiokoulutukset olivat kaikkien mielestä hyödyllisiä.
Yhteenvetona voidaan todeta että, simulaatiokoulutus vastasi hyvin työelämä edustajan tarpeisiin, se koettiin positiivisena ja hoidon tarpeen arviointia vahvistavana menetelmänä. Kehittämistyömme tärkein tavoite oli tuoda ABCDE- menetelmää hoitajan työvälineeksi hoidontarpeen arvioinnissa akuuteissa tilanteissa ja keräämämme anonyymi palaute osoitti, että 24 vastaajasta kaikki kertoivat kehittyneen hoidontarpeen arvioinnissa ABCDE- menetelmää käyttäen.