Opas arjen rutiinien hallinnasta ADHD-oireisille lapsille
Koivukangas, Aino-Katariina; Syväjärvi, Sini (2024)
Lataukset:
Koivukangas, Aino-Katariina
Syväjärvi, Sini
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404186931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404186931
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena oli aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön oireiden lääkkeettömät hallintamenetelmät 4–6-vuotiailla lapsilla. Aihe herätti kiinnostuksemme yleistyneen diagnostiikan vuoksi. Toimeksiantajamme oli Lapin hyvinvointialue. Tarkoituksena oli laatia kuvitettu ja ikätasoisesti kirjoitettu opas ADHD oireisille lapsille arjen rutiinien tärkeydestä ja hallinnasta. Tavoitteena oli painottaa arkirutiinien tärkeyttä ADHD-oireiden hallinnassa ikätasoisesti ja lapselle ymmärrettävässä muodossa sekä antaa vinkkejä niiden hallintakeinoista eri arjentilanteista. Tavoitteena oli, että opasta voitaisiin hyödyntää ADHD-oireisten lasten arjessa kotona ja päivähoidossa. Tietoperusta koostuu näyttöön perustuvasta ajantasaisesta ja keskeisestä tiedosta. Opinnäytetyöraportissa käsittelimme psykososiaalisia hoitomuotoja sekä arjenhallinnan kannalta keskeisiä toimintatapoja.
Opinnäytetyömme on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä konstruktivistisen kehittämismallin mukaan. Kehittämismalli sisälsi aloitus- ja suunnitteluvaiheen, esivaiheen, työstövaiheen tarkistusvaiheen sekä viimeistelyvaiheen. Opinnäytetyömme keskeisiä käsitteitä oli aktiivisuuden– ja tarkkaavuuden häiriö alle kouluikäisellä lapsella, sen ilmeneminen ja diagnosointi, arjenhallinta ja psykososiaaliset hoitomuodot.
Opas on tiivistetty kuvaus keskeisistä arjenperusrutiineista, mitkä eivät kuitenkaan ole kaikille ihmisille itsestään selviä ja arjessa toistuvia. Opas on hauskasti kuvitettu ja helppolukuinen. Oppaassa on vinkkejä eri arjentilanteista selviämiseen. Opasta voisi kehittää lisäämällä oppaaseen erilaisia mindfulness-harjoituksia sekä käsittelemään lääkkeellisiä hoitokeinoja yhdessä lääkkeettömien rinnalle.
Opinnäytetyömme on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä konstruktivistisen kehittämismallin mukaan. Kehittämismalli sisälsi aloitus- ja suunnitteluvaiheen, esivaiheen, työstövaiheen tarkistusvaiheen sekä viimeistelyvaiheen. Opinnäytetyömme keskeisiä käsitteitä oli aktiivisuuden– ja tarkkaavuuden häiriö alle kouluikäisellä lapsella, sen ilmeneminen ja diagnosointi, arjenhallinta ja psykososiaaliset hoitomuodot.
Opas on tiivistetty kuvaus keskeisistä arjenperusrutiineista, mitkä eivät kuitenkaan ole kaikille ihmisille itsestään selviä ja arjessa toistuvia. Opas on hauskasti kuvitettu ja helppolukuinen. Oppaassa on vinkkejä eri arjentilanteista selviämiseen. Opasta voisi kehittää lisäämällä oppaaseen erilaisia mindfulness-harjoituksia sekä käsittelemään lääkkeellisiä hoitokeinoja yhdessä lääkkeettömien rinnalle.