Logon suunnittelu animoinnin näkökulmasta : case Era Content
Tyrväinen, Laura (2024)
Tyrväinen, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404196981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404196981
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee yrityksen logon suunnittelua animoinnin näkökulmasta. Se pyrkii selvittämään, miten animointi logon lähtökohtana vaikuttaa logon suunnitteluprosessiin ja työn lopputulokseen.
Toimeksiantajana tässä opinnäytetyössä on Helsingissä toimiva noin 30 henkilöä työllistävä viestintä- ja markkinointitoimisto Era Content Oy. Opinnäytetyön yhteydessä toimeksiantajalle suunniteltiin uusi logo sekä kuvallinen suunnitelma logon myöhempää animointia varten.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yritysilmeeseen ja logon suunnitteluun liittyvää tematiikkaa ja avataan opinnäytetyön kannalta keskeiset käsitteet. Teoriaosuus sisältää myös katsauksen toimeksiantajan visuaaliseen ilmeeseen ja liikegrafiikkaohjeistukseen. Teoriaosuudessa perehdytään lisäksi liikegrafiikkaan ja animointiin ja esitellään esimerkkianimaatiot, jotka teemoitetaan toiminnallista osuutta varten.
Toiminnallinen osuus sisältää logon suunnitteluprosessin kuvauksen hyödyntäen autoetnografisia menetelmiä. Toiminnallisessa osuudessa luonnostellaan logoja teoriaosuudessa tehtyjen teemojen pohjalta ja valitaan yksi luonnos lopputuotantoon yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Lopulliselle logolle laaditaan suunnitelma animaatiosta, joka mukailee toimeksiantajan liikegrafiikkaohjeistusta.
Opinnäytetyön prosessissa havaittiin, että animoinnin kartoittaminen suunnittelun alkuvaiheessa tuo lisää mielenkiintoa ja näkökulmia logon suunnitteluun ja helpottaa lukuisien mahdollisuuksien rajaamisessa.
Toimeksiantajana tässä opinnäytetyössä on Helsingissä toimiva noin 30 henkilöä työllistävä viestintä- ja markkinointitoimisto Era Content Oy. Opinnäytetyön yhteydessä toimeksiantajalle suunniteltiin uusi logo sekä kuvallinen suunnitelma logon myöhempää animointia varten.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yritysilmeeseen ja logon suunnitteluun liittyvää tematiikkaa ja avataan opinnäytetyön kannalta keskeiset käsitteet. Teoriaosuus sisältää myös katsauksen toimeksiantajan visuaaliseen ilmeeseen ja liikegrafiikkaohjeistukseen. Teoriaosuudessa perehdytään lisäksi liikegrafiikkaan ja animointiin ja esitellään esimerkkianimaatiot, jotka teemoitetaan toiminnallista osuutta varten.
Toiminnallinen osuus sisältää logon suunnitteluprosessin kuvauksen hyödyntäen autoetnografisia menetelmiä. Toiminnallisessa osuudessa luonnostellaan logoja teoriaosuudessa tehtyjen teemojen pohjalta ja valitaan yksi luonnos lopputuotantoon yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Lopulliselle logolle laaditaan suunnitelma animaatiosta, joka mukailee toimeksiantajan liikegrafiikkaohjeistusta.
Opinnäytetyön prosessissa havaittiin, että animoinnin kartoittaminen suunnittelun alkuvaiheessa tuo lisää mielenkiintoa ja näkökulmia logon suunnitteluun ja helpottaa lukuisien mahdollisuuksien rajaamisessa.