Terveydenhoitajakoulutuksen sosiaalisen median käytön ohjeistus Kajaanin ammattikorkeakoululle
Perälä, Sanni; Partanen, Vilma (2024)
Perälä, Sanni
Partanen, Vilma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166616
Tiivistelmä
Kehittämistehtävän tarkoituksena on tehdä ohjeistus terveydenhoitajakoulutuksen sosiaalisen median käytölle. Tavoitteena on saada näkyvyyttä KAMK:n terveydenhoitajakoulutukselle sosiaalista mediaa hyödyntäen. Tuotteistamisprosessin tuotoksena syntyi Kajaanin ammattikorkeakoulun terveydenhoitajakoulutuksen somekanavalle oma ohje, jonka mukaan koulutuksen somekanavaa rakennetaan. Tuotteistamisprosessiin kuului viisi vaihetta, jotka olivat tarpeen tunnistaminen, ideointivaihe, luonnosteluvaihe, tuotteen kehittely sekä viimeistelyvaihe.
Tutkimusaineistona käytimme luotettavia lähteitä, joissa kerrotaan sosiaalisen median käytöstä sekä tärkeistä asioista, jotka somea tehdessä on otettava huomioon. Työssä ja aineistoja valitessa on kunnioitettu tekijänoikeussuojaa. Aineistojen lisäksi tutkimme muita vastaavia somekanavia ja heidän tapaansa tehdä päivityksiä. Myös opiskelijakavereiden vinkit ovat otettu huomioon. Sosiaalisen median avulla myös KAMK pääsee verkostoitumaan muiden ammattikorkeakoulujen terveydenhoitajakoulutusten kanssa.
Kehittämistehtävän keskeiset tulokset liittyivät sosiaalisen median ohjeistukseen. Ohjeistuksessa kerrotaan mitä sosiaalisen median käytössä on otettava huomioon organisaatiota edustaessa. Ohjeistus kattaa laajat ohjeet sosiaalisen median käyttöön liittyen, jotka perustuvat löytämäämme luotettavaan tutkimusaineistoon. Ohjeistus pohjautuu näihin löytämiimme aineistoihin, joiden perusteella olemme laatineet tietoa merkittävistä tekijöistä, jotka vaikuttavat muun muassa sosiaalisen sisällön laatuun ja houkuttelevuuteen. Ohjeistus antaa vinkkejä moneen eri asiaan. Ne liittyvät somestrategiaan, vastuullisuuteen, viihdytettävyyteen, ulkoasuun, kirjoitustyyliin, verkostoitumiseen, kommunikaatioon sekä tietoturvaan. Ohjeisiin olemme myös tehneet Kajaanin ammattikorkeakoulun terveydenhoitajien tilillä esimerkki päivityksen.
Tutkimusaineistona käytimme luotettavia lähteitä, joissa kerrotaan sosiaalisen median käytöstä sekä tärkeistä asioista, jotka somea tehdessä on otettava huomioon. Työssä ja aineistoja valitessa on kunnioitettu tekijänoikeussuojaa. Aineistojen lisäksi tutkimme muita vastaavia somekanavia ja heidän tapaansa tehdä päivityksiä. Myös opiskelijakavereiden vinkit ovat otettu huomioon. Sosiaalisen median avulla myös KAMK pääsee verkostoitumaan muiden ammattikorkeakoulujen terveydenhoitajakoulutusten kanssa.
Kehittämistehtävän keskeiset tulokset liittyivät sosiaalisen median ohjeistukseen. Ohjeistuksessa kerrotaan mitä sosiaalisen median käytössä on otettava huomioon organisaatiota edustaessa. Ohjeistus kattaa laajat ohjeet sosiaalisen median käyttöön liittyen, jotka perustuvat löytämäämme luotettavaan tutkimusaineistoon. Ohjeistus pohjautuu näihin löytämiimme aineistoihin, joiden perusteella olemme laatineet tietoa merkittävistä tekijöistä, jotka vaikuttavat muun muassa sosiaalisen sisällön laatuun ja houkuttelevuuteen. Ohjeistus antaa vinkkejä moneen eri asiaan. Ne liittyvät somestrategiaan, vastuullisuuteen, viihdytettävyyteen, ulkoasuun, kirjoitustyyliin, verkostoitumiseen, kommunikaatioon sekä tietoturvaan. Ohjeisiin olemme myös tehneet Kajaanin ammattikorkeakoulun terveydenhoitajien tilillä esimerkki päivityksen.