3D-journalismi : katsaus immersiiviseen uutiskokemukseen
Huotari, Tuuli-Helinä (2024)
Huotari, Tuuli-Helinä
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404207074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404207074
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee immersiivistä journalismia keskittyen erityisesti 3D-sisältöihin. Opinnäytetyön tarkoitus on kartoittaa, mitä immersiivinen journalismi on, miten sitä tehdään ja miksi sitä tehdään. Opinnäytetyö on toteutettu soveltaen kirjallisuuskatsaustyyppistä lähestymistä. Lisäksi työssä on havainnoitu immersiivisiä toteutuksia eri julkaisijoilta kansainvälisellä uutismediakentällä. Opinnäytetyön projektiosa koostuu fotogrammetrialla ja lidar-skannaamalla toteutetuista 3D-mallinnusprojekteista.
Johtopäätöksenä todettakoon, että immersiiviset sisällöt ovat uutismedioille hieno mahdollisuus rikastaa tarinankerrontaa ja sitouttaa lukijoita ajassa, jossa tilaukset kasvattavat tärkeyttään tulonlähteenä ja jossa lukijoiden mediakulutustottumukset painottuvat yhä enemmän digitaalisiin sisältöihin. On kuitenkin tärkeää tasapainottaa teknologiset mahdollisuudet sekä journalistinen vastuu totuudenmukaisen ja eettisen journalismin varmistamiseksi. Immersiivisten sisältöjen yleistyminen edustaa journalistisen alan innovaatiota ja kykyä mukautua muuttuvaan maailmaan ja lukijoiden uudenlaisiin tarpeisiin ja odotuksiin. Perinteisillä sisällöillä on edelleen paikkansa, mutta vaikuttavat premium-sisällöt voivat olla erinomainen kilpailu- ja myyntivaltti.
Opinnäytetyön sisältö on relevanttia esimerkiksi journalismin parissa työskentelevälle visuaaliselle suunnittelijalle tai liikegraafikolle. Opinnäytetyö voi olla hyödyllinen myös toimittajille, jotka ovat kiinnostuneita immersiivisten sisältöjen luomisesta. Jatkotutkimustarpeita havaittiin olevan esimerkiksi 3D-sisältöjen verkko-optimointi sekä -julkaisu, sillä kyseisiä aiheita ei ollut mahdollista tutkia tämän opinnäytetyön puitteissa kovinkaan syvällisesti muiden teemojen ohella.
Johtopäätöksenä todettakoon, että immersiiviset sisällöt ovat uutismedioille hieno mahdollisuus rikastaa tarinankerrontaa ja sitouttaa lukijoita ajassa, jossa tilaukset kasvattavat tärkeyttään tulonlähteenä ja jossa lukijoiden mediakulutustottumukset painottuvat yhä enemmän digitaalisiin sisältöihin. On kuitenkin tärkeää tasapainottaa teknologiset mahdollisuudet sekä journalistinen vastuu totuudenmukaisen ja eettisen journalismin varmistamiseksi. Immersiivisten sisältöjen yleistyminen edustaa journalistisen alan innovaatiota ja kykyä mukautua muuttuvaan maailmaan ja lukijoiden uudenlaisiin tarpeisiin ja odotuksiin. Perinteisillä sisällöillä on edelleen paikkansa, mutta vaikuttavat premium-sisällöt voivat olla erinomainen kilpailu- ja myyntivaltti.
Opinnäytetyön sisältö on relevanttia esimerkiksi journalismin parissa työskentelevälle visuaaliselle suunnittelijalle tai liikegraafikolle. Opinnäytetyö voi olla hyödyllinen myös toimittajille, jotka ovat kiinnostuneita immersiivisten sisältöjen luomisesta. Jatkotutkimustarpeita havaittiin olevan esimerkiksi 3D-sisältöjen verkko-optimointi sekä -julkaisu, sillä kyseisiä aiheita ei ollut mahdollista tutkia tämän opinnäytetyön puitteissa kovinkaan syvällisesti muiden teemojen ohella.