Perehtyvän sairaanhoitajan oppimispolku verkko-oppimisympäristössä tehohoitotyöhön : Tutkimuksellinen kehittämistyö
Nikkilä, Marika; Päivärinta, Tiina (2024)
Nikkilä, Marika
Päivärinta, Tiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404207083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404207083
Tiivistelmä
Digitalisaatio ja sen mukana verkko-opetus, yleistyy terveydenhuollossa. Verkko-oppimista tehohoitotyön kontekstissa on kuitenkin tutkittu vähän, vaikka teho- ja tehohoitotyön osaaminen tiedetään kokonaisvaltaiseksi ja moniulotteiseksi käsiteeksi, jonka vuoksi perehdytyksen merkitys on korostunutta erityisesti vasta valmistuneille hoitajille. Digitaalisessa ympäristössä tapahtuvassa opiskelussa yhdistyy tietotekniikka sekä oppimisprosessi, joita voidaan hyödyntää perehdytyksen toteuttamisessa. Verkko-opetus, yhdistettynä kasvokkain tapahtuvaan perehdytykseen, on nähty toimivana tapana kasvattaa hoitajien pätevyyttä ja osaamista. Oppimispoluksi jäsenneltynä verkko-opetus luo järjestystä informaatiotulvan keskelle.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli muodostaa verkko-oppimisympäristöön soveltuva oppimispolku tehohoitoon perehtyvälle sairaanhoitajalle. Tavoitteena oli tehdä oppimispolusta malli, joka olisi siirrettävissä työyksikön verkkoperehdytysalustalle ja jota työntekijät hyödyntäisivät osana perehdytystä. Kehittämisosion tarkoituksena oli pitää aivoriihi kohdeorganisaation henkilökunnalle, jossa esiteltiin kirjallisuuskatsauksen avulla muodostetun oppimispolun pääteemat. Tavoitteena oli, että aivoriiheen osallistuva henkilökunta voi tuoda oman näkemyksensä esille oppimispolun teemoihin ja motivoituu käyttämään perehdytysohjelmaa yhteistyössä uusien hoitajien kanssa.
Tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmänä oli scoping katsaus. Tällä menetelmällä pystyttiin tarkastelemaan jo olemassa olevaa tietoa ja muodostamaan aiheesta yleiskatsaus. Aineiston haku toteutettiin 5 tietokannasta ja tutkimukseen valikoitui 9 julkaisua.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tutkimuskysymykseen: “Mistä teemoista rakentuu sairaanhoitajan verkko-oppimisympäristössä tapahtuvan perehdytyksen oppimispolku tehohoitotyöhön?” vastaamalla saatiin kolme pääteemaa. Pääteemoja ovat: luottamuksen rakentaminen omaan toimintaan, pätevyyden kasvaminen kliinisestä tiedosta ja kriittisen ajattelun kehittyminen yhdistämällä aiempaa tietoa hoitotyöstä. Näistä muodostettiin teemataulukko verkko-oppimisympäristön oppimispoluksi. Tutkimuksen keskeisenä johtopäätöksenä voidaan pitää asteittain syvenevää tehohoitotyön pätevyyden kasvamista, johon tulostemme pääteemat ohjaavat. The global shortage of nurses is a significant issue, with Finland alone experiencing a shortage of 17,000 nurses. In order to retain nurses in the healthcare, orientation programs should be effective, particularly for new registered nurses. The COVID-19 pandemic increased digitalization in the healthcare sector and e-learning environments are present-day applications in learning methods. Research indicates that combining face-to-face orientation and e-learning methods, enhances nurses’ competencies and know-how. However, there is a limited amount of research on e-learning in intensive care environments.
The research method used was a scoping review. The research material comprised nine scientific texts from outside Europe, including five from the United States and one each from Iran, Australia, Brazil, and Canada. The research timeline was 15 years, from 2008 to 2023 and the material was sourced from five databases. The selected material was evaluated with Joanna Briggs Institute’s criteria.
The research question was: What are the themes covered in the e-learning environment for the nurse's orientation learning pathway to intensive care? The study identified three main themes: Building confidence in one’s work, improving competencies through clinical information, and enhancing critical thinking by combining earlier information from nursing. The main themes of the research led to the conclusion that the competence of intensive care can be gradually improved.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli muodostaa verkko-oppimisympäristöön soveltuva oppimispolku tehohoitoon perehtyvälle sairaanhoitajalle. Tavoitteena oli tehdä oppimispolusta malli, joka olisi siirrettävissä työyksikön verkkoperehdytysalustalle ja jota työntekijät hyödyntäisivät osana perehdytystä. Kehittämisosion tarkoituksena oli pitää aivoriihi kohdeorganisaation henkilökunnalle, jossa esiteltiin kirjallisuuskatsauksen avulla muodostetun oppimispolun pääteemat. Tavoitteena oli, että aivoriiheen osallistuva henkilökunta voi tuoda oman näkemyksensä esille oppimispolun teemoihin ja motivoituu käyttämään perehdytysohjelmaa yhteistyössä uusien hoitajien kanssa.
Tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmänä oli scoping katsaus. Tällä menetelmällä pystyttiin tarkastelemaan jo olemassa olevaa tietoa ja muodostamaan aiheesta yleiskatsaus. Aineiston haku toteutettiin 5 tietokannasta ja tutkimukseen valikoitui 9 julkaisua.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tutkimuskysymykseen: “Mistä teemoista rakentuu sairaanhoitajan verkko-oppimisympäristössä tapahtuvan perehdytyksen oppimispolku tehohoitotyöhön?” vastaamalla saatiin kolme pääteemaa. Pääteemoja ovat: luottamuksen rakentaminen omaan toimintaan, pätevyyden kasvaminen kliinisestä tiedosta ja kriittisen ajattelun kehittyminen yhdistämällä aiempaa tietoa hoitotyöstä. Näistä muodostettiin teemataulukko verkko-oppimisympäristön oppimispoluksi. Tutkimuksen keskeisenä johtopäätöksenä voidaan pitää asteittain syvenevää tehohoitotyön pätevyyden kasvamista, johon tulostemme pääteemat ohjaavat.
The research method used was a scoping review. The research material comprised nine scientific texts from outside Europe, including five from the United States and one each from Iran, Australia, Brazil, and Canada. The research timeline was 15 years, from 2008 to 2023 and the material was sourced from five databases. The selected material was evaluated with Joanna Briggs Institute’s criteria.
The research question was: What are the themes covered in the e-learning environment for the nurse's orientation learning pathway to intensive care? The study identified three main themes: Building confidence in one’s work, improving competencies through clinical information, and enhancing critical thinking by combining earlier information from nursing. The main themes of the research led to the conclusion that the competence of intensive care can be gradually improved.