6.-luokkalaisten unen ja ravinnon merkitys psyykkiseen hyvinvointiin
Kuoppala, Laura; Pietarinen, Elina (2024)
Kuoppala, Laura
Pietarinen, Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237202
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli pitää luento unen ja ravitsemuksen vaikutuksesta hyvinvointiin Nummen koulun 6.-luokalle. Tavoite oli tuoda esille unen sekä terveellisen ravinnon vaikutus 6.-luokkalaisten psyykkiseen hyvinvointiin. Samalla kannustettiin nuoria noudattamaan terveellistä ja monipuolista ruokavaliota. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rajattiin psyykkiseen hyvinvointiin. Teoreettisen viitekehyksen tutkimustiedot kerättiin tutkimusten, kirjallisuuden ja teorian avulla liittyen unen ja ravinnon vaikutukseen ja koululaisen psyykkiseen hyvinvointiin.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus pidettiin Nummen koulun ala-asteella keväällä 2024. Toiminnallinen osuus sisälsi Powerpoint-esitykset erikseen aiheista uni ja ravinto. Oppilaat työskentelivät pienryhmissä näistä aiheista tehden miellekarttaa, jossa he toivat esille omia näkemyksiään ja tottumuksia. Lopuksi jaoimme tiedotteet unesta sekä ravinnosta kotiin vietäviksi. Toiminnallisen osuuden lopussa kysyimme oppilailta palautetta ensin suullisesti ja sitten keräten arvioinnit hymynaama taulukolla. Saamamme palautteen perusteella luokan oppilailta 2/3 heistä koki aiheiden olevan tärkeitä sekä hyviä tulla kerratuksi, ja 1/3 koki ettei saanut luennoista uutta tietoa.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus pidettiin Nummen koulun ala-asteella keväällä 2024. Toiminnallinen osuus sisälsi Powerpoint-esitykset erikseen aiheista uni ja ravinto. Oppilaat työskentelivät pienryhmissä näistä aiheista tehden miellekarttaa, jossa he toivat esille omia näkemyksiään ja tottumuksia. Lopuksi jaoimme tiedotteet unesta sekä ravinnosta kotiin vietäviksi. Toiminnallisen osuuden lopussa kysyimme oppilailta palautetta ensin suullisesti ja sitten keräten arvioinnit hymynaama taulukolla. Saamamme palautteen perusteella luokan oppilailta 2/3 heistä koki aiheiden olevan tärkeitä sekä hyviä tulla kerratuksi, ja 1/3 koki ettei saanut luennoista uutta tietoa.