Tekniikan osaamisen kartoitus ammatillisessa koulutustarjonnassa
Lehtinen, Valtteri; Ojala, Marko (2024)
Lehtinen, Valtteri
Ojala, Marko
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237203
Tiivistelmä
Opinnäyte työn taustana oli selvittää uuden tutkinnon perusteiden (2022) ajoneuvoalan perustutkinnon kehittämistarve yrityksissä, missä on Vamian opiskelijoita työharjoittelussa sekä töissä.
Työ toteutettiin niin, että teimme kyselylomakkeen, jonka lähetimme yli 50 Vaasan alueen ajoneuvoalan yrityksille. Kyselyssä kysyttiin uusien tutkinnonperusteiden vaatimia osaamisalueita.
Työn tavoitteena oli löytää kyselyn perusteella keskeisimmät kohteet, joissa havaittu tarvetta opetuksen tehostamiselle tai mahdolliselle lisäopetukselle.
Vastauksista keskeisimmiksi kehityskohteiksi valitsimme: Jarruhuolto, ajoneuvonhuoltotyöt, hybridiajoneuvon huoltotyöt ja alustankorjaustyöt.
Nämä aiheet ovat perusasioita, joita automekaanikko tarvitsee jokapäiväisessä työssään ja vastausten perusteella on havaittu, että näissä asioissa on opetuksessa parannettavaa. Näiden asioiden opiskelu alkaa jo heti ensimmäisellä opiskelu vuotena.
Tutkimuksen aikana kävimme läpi sekä uusia, että vanhoja tutkinnonperusteita sekä niistä tehtyjä opinnäytetöitä.
Työ toteutettiin niin, että teimme kyselylomakkeen, jonka lähetimme yli 50 Vaasan alueen ajoneuvoalan yrityksille. Kyselyssä kysyttiin uusien tutkinnonperusteiden vaatimia osaamisalueita.
Työn tavoitteena oli löytää kyselyn perusteella keskeisimmät kohteet, joissa havaittu tarvetta opetuksen tehostamiselle tai mahdolliselle lisäopetukselle.
Vastauksista keskeisimmiksi kehityskohteiksi valitsimme: Jarruhuolto, ajoneuvonhuoltotyöt, hybridiajoneuvon huoltotyöt ja alustankorjaustyöt.
Nämä aiheet ovat perusasioita, joita automekaanikko tarvitsee jokapäiväisessä työssään ja vastausten perusteella on havaittu, että näissä asioissa on opetuksessa parannettavaa. Näiden asioiden opiskelu alkaa jo heti ensimmäisellä opiskelu vuotena.
Tutkimuksen aikana kävimme läpi sekä uusia, että vanhoja tutkinnonperusteita sekä niistä tehtyjä opinnäytetöitä.