Rekrytointiprosessin kehittäminen henkilöstöpalveluyrityksessä
Vesala, Sofia (2024)
Vesala, Sofia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237246
Tiivistelmä
Opinnäytetyön pääasiallisena tavoitteena oli pohtia keinoja, joilla kohdeyrityksen rekrytointiprosessia kehitettäisiin tehokkaammaksi, selkeämmäksi ja toimivammaksi. Toisena tavoitteena oli selvittää, millainen rekrytointiprosessi case-yrityksessä on tällä hetkellä ja miten sitä voidaan konkreettisesti kehittää paremmaksi. Case-yritys pysyy työssä omasta toiveesta anonyymina.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä ja siinä käytettiin laadullista tutkimusta. Tutkimukseeni haastattelin case-yrityksen HR-konsulttia ja selvitin mm. millainen rekrytointiprosessi case- yrityksellä on tällä hetkellä ja millaisia haasteita siinä on. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna kasvotusten. Lisäksi tein haastatteluissa käyneille työnhakijoille Forms-kyselyn, missä selvitettiin mm. millainen hakijoiden kokemus oli rekrytointiprosessista ja mitä kehitettävää heillä voisi olla.
Tutkimuksesta selvisi, että case-yrityksen suurimpia haasteita rekrytointiprosessissa olivat työn-jako, sosiaalisen median käyttö ja se, että hakijat eivät olleet panostaneet työhakemuksiin. Case-yrityksessä prosessin eri vaiheiden viimeistely ja hiominen paremmaksi olisi tärkeää, jotta pysytään kehityksessä mukana ja rekrytointi olisi mahdollisimman sujuvaa.
Opinnäytetyössä teoreettinen viitekehys kohdistui rekrytointiprosessiin ja rekrytoinnin kehittämiseen. Lisäksi työssä sivutaan rekrytoinnin tulevaisuutta, rekrytoinnin viimeisimpiä muutoksia, lainsäädäntöä ja sosiaalista mediaa. Viitekehyksen aineistoon käytettiin sekä suomen- että englanninkielisiä kirjoja ja internetlähteitä.
Opinnäytetyön lopputuloksena case-yritys sai heidän rekrytointiprosessistansa kokonaisvaltaisen kuvan, sekä yhteenvedon heidän kehityskohteistansa. Kehityskohtiin case-yritys sai kehitysehdotuksia, joiden avulla rekrytointiprosessia voidaan kehittää paremmaksi ja sujuvammaksi. Kehitysehdotuksia voidaan ottaa käyttöön case-yrityksessä sellaisenaan, tai niitä voidaan jatko-kehittää eteenpäin.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä ja siinä käytettiin laadullista tutkimusta. Tutkimukseeni haastattelin case-yrityksen HR-konsulttia ja selvitin mm. millainen rekrytointiprosessi case- yrityksellä on tällä hetkellä ja millaisia haasteita siinä on. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna kasvotusten. Lisäksi tein haastatteluissa käyneille työnhakijoille Forms-kyselyn, missä selvitettiin mm. millainen hakijoiden kokemus oli rekrytointiprosessista ja mitä kehitettävää heillä voisi olla.
Tutkimuksesta selvisi, että case-yrityksen suurimpia haasteita rekrytointiprosessissa olivat työn-jako, sosiaalisen median käyttö ja se, että hakijat eivät olleet panostaneet työhakemuksiin. Case-yrityksessä prosessin eri vaiheiden viimeistely ja hiominen paremmaksi olisi tärkeää, jotta pysytään kehityksessä mukana ja rekrytointi olisi mahdollisimman sujuvaa.
Opinnäytetyössä teoreettinen viitekehys kohdistui rekrytointiprosessiin ja rekrytoinnin kehittämiseen. Lisäksi työssä sivutaan rekrytoinnin tulevaisuutta, rekrytoinnin viimeisimpiä muutoksia, lainsäädäntöä ja sosiaalista mediaa. Viitekehyksen aineistoon käytettiin sekä suomen- että englanninkielisiä kirjoja ja internetlähteitä.
Opinnäytetyön lopputuloksena case-yritys sai heidän rekrytointiprosessistansa kokonaisvaltaisen kuvan, sekä yhteenvedon heidän kehityskohteistansa. Kehityskohtiin case-yritys sai kehitysehdotuksia, joiden avulla rekrytointiprosessia voidaan kehittää paremmaksi ja sujuvammaksi. Kehitysehdotuksia voidaan ottaa käyttöön case-yrityksessä sellaisenaan, tai niitä voidaan jatko-kehittää eteenpäin.