Strategian kehittäminen uudelle mikroyritykselle
Nieminen, Miro (2024)
Nieminen, Miro
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237286
Tiivistelmä
Tässä ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyössä tarkastellaan strategiatyötä mikroyrityksen näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on luoda uudelle hiljattain toimintansa aloittaneelle mikroyritykselle selkeä ja toimiva strategia ensimmäisille toimintavuosille. Strategiasuunnitelma kehitetään asiakaslähtöisesti, minkä lisäksi siinä huomioidaan kohdeyrityksen sisäiset tekijät, toimintaympäristö ja toimialalla vallitseva kilpailutilanne.
Strategiatyön tueksi on olemassa useita erilaisia menetelmiä ja lähestymistapoja. Mikroyritysten strategiatyössä on huomioitava rajalliset resurssit ja kyvykkyydet, joten niiden on erittäin vaikea lähteä toteuttamaan perinteisiä raskaita strategiaprosesseja. Asiakaslähtöisyys, innovatiivisuus ja joustavuus ovat mikroyrityksille kilpailuetua mahdollistavia tekijöitä, jotka korostuvat niiden strategiatyön ytimessä.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja tutkimusmenetelminä käytettiin sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä. Empiirinen tutkimusaineisto kerättiin kahdessa osassa kohdeyrityksen asiakkaille suunnatulla kyselytutkimuksella joulukuussa 2023, minkä lisäksi kohdeyrityksen perustajan kanssa toteutettiin haastattelu helmikuussa 2024. Kyselytutkimuksen määrällinen aineisto analysoitiin tilastollisin yhden muuttajan menetelmin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla. Laadullisina analysointimenetelminä tässä tutkimuksessa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja teemoittelua.
Kohdeyrityksen strategista asemaa varten soveltuviksi strategiatyön menetelmiksi tässä tutkimuksessa valittiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta PESTE-analyysi ja viiden kilpailuvoiman malli. Lisäksi strategian kokonaiskuvan muodostamisessa hyödynnettiin asiakas- ja SWOT-analyysejä ja tehdyt strategiset valinnat esitellään Business Model Canvas -mallin avulla. Business Model Canvas huomioi monipuolisesti käytettyjen strategiatyön menetelmien ja empiirisen tutkimusaineiston tulokset ja soveltuu käytettävyydeltään uuden mikroyrityksen tarpeisiin.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi strategiasuunnitelma, jonka osa-alueita tarkastellaan raportin lopuksi aikaisemman tutkimustiedon valossa. Kohdeyritykselle luodun strategian ydin on yrityksen arvolupauksessa, jonka avulla tavoitellaan kilpailijoista erottautumista ja pitkäaikaista kilpailukykyä. Opinnäytetyön lopputuloksena syntynyt strategiasuunnitelma soveltuu käytettäväksi vain kohdeyrityksen tarpeisiin, mutta muut organisaatiot voivat hyödyntää työssä esiteltyjä strategiatyön lähestymistapoja, menetelmiä ja työkaluja.
Strategiatyön tueksi on olemassa useita erilaisia menetelmiä ja lähestymistapoja. Mikroyritysten strategiatyössä on huomioitava rajalliset resurssit ja kyvykkyydet, joten niiden on erittäin vaikea lähteä toteuttamaan perinteisiä raskaita strategiaprosesseja. Asiakaslähtöisyys, innovatiivisuus ja joustavuus ovat mikroyrityksille kilpailuetua mahdollistavia tekijöitä, jotka korostuvat niiden strategiatyön ytimessä.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja tutkimusmenetelminä käytettiin sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä. Empiirinen tutkimusaineisto kerättiin kahdessa osassa kohdeyrityksen asiakkaille suunnatulla kyselytutkimuksella joulukuussa 2023, minkä lisäksi kohdeyrityksen perustajan kanssa toteutettiin haastattelu helmikuussa 2024. Kyselytutkimuksen määrällinen aineisto analysoitiin tilastollisin yhden muuttajan menetelmin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla. Laadullisina analysointimenetelminä tässä tutkimuksessa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja teemoittelua.
Kohdeyrityksen strategista asemaa varten soveltuviksi strategiatyön menetelmiksi tässä tutkimuksessa valittiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta PESTE-analyysi ja viiden kilpailuvoiman malli. Lisäksi strategian kokonaiskuvan muodostamisessa hyödynnettiin asiakas- ja SWOT-analyysejä ja tehdyt strategiset valinnat esitellään Business Model Canvas -mallin avulla. Business Model Canvas huomioi monipuolisesti käytettyjen strategiatyön menetelmien ja empiirisen tutkimusaineiston tulokset ja soveltuu käytettävyydeltään uuden mikroyrityksen tarpeisiin.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi strategiasuunnitelma, jonka osa-alueita tarkastellaan raportin lopuksi aikaisemman tutkimustiedon valossa. Kohdeyritykselle luodun strategian ydin on yrityksen arvolupauksessa, jonka avulla tavoitellaan kilpailijoista erottautumista ja pitkäaikaista kilpailukykyä. Opinnäytetyön lopputuloksena syntynyt strategiasuunnitelma soveltuu käytettäväksi vain kohdeyrityksen tarpeisiin, mutta muut organisaatiot voivat hyödyntää työssä esiteltyjä strategiatyön lähestymistapoja, menetelmiä ja työkaluja.