Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kehollisuuden kautta onnistumiseen : oppilaan minäpystyvyyden vahvistaminen kehollisin menetelmin

Mäkinen, Jenna-Riikka (2024)

 
Avaa tiedosto
Makinen_Jenna-Riikka.pdf (2.893Mt)
Lataukset: 


Mäkinen, Jenna-Riikka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237305
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on raportti pedagogisesta projektista, jossa toteutin kehollisten menetelmien hyödyntämistä osana perusopetusta. Työn tavoitteena oli tarjota erilaisia kehollisten menetelmien harjoitteita, jotka tukisivat sekä vahvistaisivat oppilaan yksilöllistä minäpystyvyyttä. Kehollisuuden kautta opittu tieto voi kehittää yksilön uskomuksia omiin kykyihinsä ja täten parantaa hänen koulumenestystään.

Tutkimuskysymykseni on, millaisin kehollisin menetelmin voidaan vahvistaa erityistä tukea tarvitsevan oppilaan minäpystyvyyttä?

Tutkimukseni toteutettiin erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kanssa. Loin tutkimusta varten kehollisten menetelmien materiaalipankin, jonka harjoitteet olivat osana tutkimusta. Tutkimukseen rakennetut harjoitteet ovat suunniteltu kolmen eri oppiaineen perusteella alkuluokkien taito-tasolle sopiviksi. Harjoitteet perustuvat opetukseen soveltuviksi oppimisen työkaluiksi.

Pedagogisen projektin tutkimuksen ja analysoinnin perusteella voidaan todeta, että kehollisuus osana oppimiskokemusta voi tarjota oppilaalle syventävän tavan opiskella. Myönteiset oppimis-kokemukset ovat avainasemassa minäpystyvyyden vahvistumisessa. Rakentamani tutkimus ja jälkikäteen tehty analyysi todistavat, että keholliset menetelmät toimivat oppimisvälineenä tehokkaasti.

Tehty tutkimus antaa aihetta pohtia kehollisten menetelmien hanketta, joka materiaalipankin avulla voisi tarjota koko perusopetukseen kehollisten menetelmien kurssin. Tutkimus vaatisi ehdottomasti myös isompien opetusryhmien kokeilujakson. Suurena pääpainona hankkeessa olisi myös luokkatilan toteutus kätevästi avoimemmaksi kehollisten menetelmien oppitilaksi, jonka vuoksi tämänkaltaisia opetusmenetelmiä olisi vaivatonta tarjota laajemmin perusopetuksessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste